Tuesday, May 17, 2011

~Super Saiya~

Bismillah.

Assalamualaikum, Salam Sejahtera. Semoga semua pembaca dirahmati Allah!





"sesunguhnya muka-muka mereka itu ada cahaya dan mereka itu di atas cahaya"


Rasulullah s.a.w bersabda:”Sesungguhnya dari kalangan hamba-hamba Allah ada segolongan manusia yang mereka itu bukan dari kalangan nabi2 dan bukan syuhada’. Akan tetapi, golongan tersebut sangat dicemburui oleh para nabi dan para syuhada kerana kedudukan mereka di sisi Allah.

Kemudian sahabat bertanya: Apakah ciri-ciri mereka?

Rasulullah bersabda: “Mereka itu segolongan manusia yang berkasih sayang dengan roh Allah ditambah mereka itu tiada hubungan kekeluargaan dan juga bukan kerana hubungan perniagaan sesama mereka. Dan demi Allah sesunguhnya muka-muka mereka itu ada cahaya dan mereka itu di atas cahaya. Mereka tidak takut ketika manusia2 yang lain takut dan mereka tidak sedih ketika manusia lain sedih.”


Beginilah "Super Saiya" seperti yang disebut dalam hadis Rasulullah SAW. Tunggu ape lagi? Ramai sedang ke sana,

malah sudah ramai bergelar mujahid. Saye pula?

Oh tidak,sungguh ya Allah saye tak mahu jadi orang tertinggal~


Inilah jalannya…yang penuh dengan warna,

walau terkadang hati ini dihiris-hiris,

namun inilah kenyataan erti hidup sementara,

ia bukan utk orang manja, dan bukan juga yang sering memberikan seribu alasan.

Jalan ini bukan jalan suka-suka, kerana hidup ini bukan Allah cipta untuk sia-sia!


C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Friday, May 13, 2011

~DeMi MaSa~


Bismillahirahmanirahmanirrahimmmmm...

Emmm..x nak nulis gak..utk mlm terakhir...eh bkn ni yg terakhir..utk terakhir malam..betul ke bahasa aq ni??apa2 je lah..syaratnya aku x buang masa, sblm mate ku bagi arahan utk tutup,,masih lip lap ni..kena gune sepenuhnya le...

                                                           assalamualaikum



demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian. kenapa allah cakap dalam kerugian.? kenapa tak dalam keuntungan.? sebab masa tak boleh diputarkan kembali walaupun satu saat. guna time machine pun takkan mampu mengubah masa. ini kerja allah. dan kenapa orang melayu sangatlah sinonim dengan sikap tak menepati masa. selalu orang tanya, "ikut masa orang melayu ke orang putih.?" =.='



"Tak suke tunggu tau!!"

tatkala sedang menuggu seseorang, aku terfikir, "apsal lambat sangat nih.? masa aku bergerak kot.! adakah orang ini telah berhutang masa dengan aku.?" hmmm. wujud ke hutang masa.? contoh: janji pukul 3.00 petang tapi sampai 3.10 petang. macam mana dengan 10 minit tu.? macam mana kau nak bayar semula 10 minit orang yang tengah menunggu tu.? ada cara ke nak bayar balik hutang masa tu.? ce cite ce cite.


takde kan.? jadi, apa yang penting.? (nada lagu wonderpet). please be punctual.! lepas ni, selain daripada cakap "halalkan makan minum dan hutang aku." maybe korang boleh tambah "halalkan masa yang aku dah ambil daripada kau". tak gitu caranya.? for me, aku dah halalkan. tapi, kalau dah selalu sangat aku boleh TERmarah nanti. hihi.


Allah pun mengajar kita untuk menepati masa melalui solat. be punctual.! nak terus berada dalam kerugian ke.? jangan jadi si pencuri masa. kalau lambat, aku rotan.! ini juga adalah peringatan untuk diri sendiri. renung-renungkan dan selamat beramal.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&



( jap nak bancuh susu jap..breakk!!!eeeeeeeeerrrkkk ) :p






As you travel through life
there are always those times
when decisions just have to be made,
when the choices are hard and solutions seem scarce
and the rain seems to soak your parade!

There are some situationswhere all you can
do is to simply let go and move on,
gather courage together and choose a direction
that carries you toward a new dawn.

So pack up your troubles and take a step forward.
The process of change can be tough.
But think about all the excitement ahead,
if you can be stalwart enough!

There could be adventures you never imagined just waiting around
the next bend and wishes and dreams
just about to come true in ways you can't yet comprehend!

Perhaps you'll find relationships
that spring from new interests,
as you challenge your status
quo and learn there are so many options in life,
and so many ways you can grow!

Perhaps you'll go places
you never expected and see things that you've never seen,
or travel to fabulous,
faraway worlds and wonderful spots in between!

Perhaps you'll find warmth,
affection and caring,
a "somebody special" who's
there to help you stay centered and listen with interest to stories and feelings you share.

Perhaps you'll find comfort in knowing
your friends are supportive of all that you do and believe
that whatever decisions you make,
they'll be the right choices for you!
So keep putting one foot
in front of the other and taking your life day by day.
There's a brighter tomorrow that's just down the road.
Don't look back,
you're not going that way!


C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

~TenTanG cInTa InI~


Aku Tidak mampu sebenarnya menyimpan setiap puing2 kenangan..lantas aku biarkan saja ia menyapaku tanpa jemu..


~Entah bila semua ini akn berakhir..Pening kepala ku mnjadi2 melihat butiran ubat yg bagai butir permata tapi pahit..Berbagai warna tapi x menarik..hu..hu..

**Aku biar saja kenangan melayanku agar aku dapat lupakan bau busuk ubat ni.telan..gluppp..ahakkk..weikhhhh!!,

( rasa nak menulis pulak.)..





Bersamamu
Kulewati
Lebih dari seribu malam 

Bersamamu
Yang ku mau
Namun kenyataannya tak sejalan
Tuhan bila masih ku diberi kesempatan
Izinkan aku untuk mencintanya
Namun bila waktuku telah habis dengannya
Biar cinta hidup sekali ini saja

Tak sanggup bila harus jujur
Hidup tanpa hembusan nafasnya
Tuhan bila waktu dapat kuputar kembali
Sekali lagi untuk mencintanya
Namun bila waktu ku telah habis dengannya



Biarkan cinta ini
Hidup untuk sekali ini saja

Telah ku lewati tanah basah ini..utk kesekian kalinya...


C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Saturday, May 7, 2011

~Rindu Mengebuu~


Entry utk malam ni...
huk3. mate oh mate nape susah nak lena???

"Ya Tuhan ku, masukkanlah aku ketempat masuk yang benar lagi mulia, dan keluarkanlah aku ketempat keluar yang benar lagi mulia, dan jadikanlah dari sisiMU kekuasaan yang dapat menolongku, sungguh, telah datang kebenaran dan telah lenyap yang batil , dan yang batil itu pasti lenyap dan tidak akan dimulai".


C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Friday, May 6, 2011

~SeLuMbAR RinDu 2~





Adehh, perit pulak terasa mate nak lelap..Kacau ni..

( tapi aku masih tak puas mahu berkunjung dan menulis di sini..mngkinkah malam ini malam terakhirku??)..

Aku membongkar katilku, mengemas tilam dan bantal2ku tanpa mau bibik bantu..pintu aku kunci. 
Maybe malam ini aku mahu tidur lena selenanya, dengan tidur yang sempurna tanpa resah atau melelapkan mata bila aku rasa benar2 mengantuk..


~**~Aku ingin coretkan sejuta ingatan dan kenangan tapi maafkan aku kerna tak mampu~**


So semuanya sedang aku bongkar, Mau mandi? biar aku rasa panas badanku sejuk dan segar..Tengah malam? Kalau mama ada pasti dia marah sebab tidak elok utk paru2ku yang sememangnya x elok dan tubuh yang sakit..

Bayangkan, tilam tebal 6 inci aku letak lagi di atasnya tilam nipis sampai empat keping dan di atasnya aku letak tilam kekabu..Aku rindu nak tidur di atas tilam kekabu. Masa kecil enaknya tilam yg ibu buat dgn kekabu..setiap hari papa akan kumpul buah kekabu yg sedah matang dan jemur, emm kadang orng kampung beli dri papa..Buat bisness..he.he.. sempat..

Alangkah sukar dan peliknya jika orng tengok tempat tidurku yg asalnya ala ala english dah jadi alalalalalala doh..Tapi orng tak tau, ketika aku murung katil, tilam, selimut dan bantalku inilah yang memberi kehangatan pdku kerna setiap helai cadar adalah hasil buatan tangan arwah mama, kat kampung di panggil 'kait'..



Ketenangan dan kehangatan ini tidak akan di temukan di mana2 pun..

Aku suka berselimut kain tampal yang arwah mama buat..aku akan berselimut tak kira sejuk atau panas kerna di situ ada aliran rindu nan syahdu..

Bajuku dll yg ada aku tak suka bkongsi..i am sorry..:p

Aku sambung semula kemas katilku yang dah berubah arah, tak mengadap kiblat spt selalu tapi masih berunsurkan fensuiii ke Islaman..he.he. kena le..Tapi aku terkedu sejenak sebuah Diary jatuh dari celah tilamku, aku terperasan, Diary engkau yang aku tidak mampu utk buka dan baca dan aku hanya setiap malam mendakap dengan rawan kerna dengan begitu aku merasakan engkau sentiasa di dakapanku..Mengigil tanganku gapai.


Aku terasa yang engkau jua rindukan aku..Saat ini engkau pasti mengintai aku di celah Diary ini dengan bait lembar bahasa cinta mu..Aku sebenarnya manusia yang dupang. Tidak akan menyatakan apa yang ada di hatiku walaupun aku amat menyintaimu..Dan saat ini aku amat rindu padamu..





Esok..aku akan ke sana, aku akan pasti datang menziarahi mu sekerap mungkin aku mampu..Aku akan sentiasa menyiram air mawar dan menaburkan kelopak cinta kita dengan warna2 bunga serta mentasbihkan doa yang lebat..PUSARAMU tidak akan sunyi tanpaku..Selagi hayatku masih ada..sehingga satu masa aku tidak mngunjungi tanah basah ini kerana saat itu aku sudah bsatu dengan harapan bersama utk menemanimu.


 -akan kutulis di satu tanda bahawa aku pernah mncintai engkau walaupun kita tidak pernah memiliki..

"Sesungguhnya kematian adalah sebaik-baik peringatan.."


C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

~SeLuMbaR RiNdU~


 Bismillahirrahmanirahim..Entah apa entry nk tulis ni..Aku rindu pada mama dan papa sebenarnya..



Terlepas lagi saat2 yg menyukarkan, sesak nafas, lenguh lenguh sendi dan bisanya bagai tercabut..Kepala berat dan pening seoalah tak mampu menanggung kesakitan jasad yang terasa kejang..
Abng dan bibik begitu setia dan sudi menawarkan diri utk picit kepala dan mengurut badanku..Tapi aku jenis tak suka badan di pegang dek orng, biar berpeluh dan terguling2 menahan kesakitan melainkn aku sudah tidak sadar dgn goncangan kesalitan yg menghambat..

Rasanya subuh aku baru boleh melelapkan mata,emm kebetulan cuti2 malaysia..(syttttt, senyum erkk). 'Ke hospital ya dek', suara abng lembut sambil mngusap kepalaku dgn kasih..

'Hospital?untuk apa?eee, lebih baik aku menahan kesakitan ini selagi mampu bertahan..Aku fobiaaa..Peluhku seperti orng mandi keluar dari setiap lubang romaku,baunya semua semerbak ubat sudah setahaun aku makan mcm2 jenis pil..berbagai warna, saiz dan rupa..adushhh..Abng mngelap peluh yg mercik di wajahku yg agaknya waktu itu berkerut macam nenek umur seratus tahun..Tua kah aku??

Dadaku terasa sakit sekali seolah di tikam2 dengan pedang yanag tajam. Nafasku sesak dan sengal.masyaallah berilah aku kekuatan..
Aku hnya makan ubat yang doktor bekalkan, mmng cukup utk seminggu, tapi sakit ku tiba2 menyerang lepas jogging tadi..SUdah telan jugak, terpaksa..weikkk.

Baru terasa kurang sakit dan berat kepalaku, cume gigil kesan ubat. Namun aku masih tergolek dan terguling di katilku, nk bangun terasa pusing.

Batuk kecil ni pun membuat aku rasa sesak dan sakit,tapi sudah berkurang. Emm, arwah mama kata, kalau badan panas elok minum kembang semangkuk atau makan buah pisang..Tadi terbau durian jiran beli sebiji dia lontar ke rumah aku, bibik sempat menjaja di depanku..

'Putri demam engak bisa mkn durian ya..'
'Puihhh!! tau aku sakit dia tayang pulak..dasar mau mnyakitkan saja..semua semua tak akan faham'..enmm faham sendiri le diri yg sakit tu..control..:p




Hari ini hari ibu rupenya, 'SELAMAT HARI IBU' ..utk para2 ibu.Sayu hati teringat arwah mama dan papa..Al-Fatihah..Sebenarnya aku rindu, sangat rindu pd mereka..Dlm sujudku sentiasa panjang utk mereka..
Demi kasihku..

C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Adeh,,break kejap, sakit dan sebak dadaku bila sebut nama ibu..Aneh dan luar biasanya kasih seorng IBU..

12:22 AM....

Demamku on off je sejak semalam, aku tahu ini petanda aku akan sakit lagi..Semua set ubat aku dah telan, Doktor Faridah bergegas datang check seperti biasa. 'Kalau tak kebah kena ke hospital tau'..itu satu amaran dan arahan yg wajib aku patuh..

Entah bila aku terlelap, sedar saja laptopku sudah off dan tersusun kemas di atas meja yg semlm atas tilam, kedudukkan baringku pun dah begitu teratur dan selimut menutup badanku..Ini mesti abang atau bibik..Ya Allah baiknya mereka dan sabarnya mereka , maka Engkau mudahkn urusan mereka..Kalau mama dan papa ada..kan baikkk..rasa air suam merembes di pipiku..

Entah kenapa air mataku asyik berlinangan, sebab aku sakit ke? atau aku rindu pd kedua insan yg kucintai atau aku rindu pada dia??yg mana satu??

Aku rasa sakit mcm ni mau je duk bawah katil, atas katil, tepi katil, mane yg selesa, dada sakit, sesak nafas, baru doktor bagi oksigen..fuuuhhh, tapi dada rasa panas.

Berdenyut2 kepala ni. abng paksa aku makan walau sebuku roti..itu pun sikit yg mmpu aku telan,muntah balik.hanya minum susu..

Di pembaringan ini aku tertoleh dgn kenangan, kenapa aku ingat dia saat begini? Aku memang tak bguna..Aku mahu engkau bahagia tapi akhirnya kita begini jua.

Air hidung dan air mata mngalir bertambah tambah bersama sendu hati,,,huk3..Selagi aku kuat utk bangun aku akan bangun dan tidak akan mahu menampakkn aku lemah dan sakit.Kerana itu janjiku tak mau susahkan orng lain lagi. Biar semua ini aku lalui sendiri..

Hidup aku terasa sangat sepi biar pun dalam kemeriahan, entah nape, Nak membloging pun dah jarang,bukak je blog sedih mamper kerna dia sentiasa ada di blogku..Dia adalah blogku..aku tak blh larikan diri. rindu sendih dan tawa dia ada disini..

Aku ingin catitkan aneka rasa hatiku sebelum aku meninggal.

Seorang demi seorng saudara dan sahabat handaiku meninggal termasuk dia, dan akan tiba juga giliran aku. Yang aku amat sedih ada saudaraku meninggal sendirian sebab anak2 dan saudara mara tak mau peduli sebab sangat membebankn, dan apatah lagi aku yg asyik sakit ni..tentu sangat membebankn orng.

Lately hati rasa hancur dan hampa. Aku sudah tidak mampu membuka hati utk sesiapapun setelah kepergiannya..Aku sakit dan sakit lagi hatiku.Rasanya offline je ni..mampukah??

Aku terkadang bosan bila keluar atau kena cahaya datang le pening,sakit kepala, lemah badan, sesak nafas..bosan sungguh..

Hidup ini sangatlah walang utk orng mcm aku, Aku genggamkn berbagai rasa di dalam hati, Aku belajar menyayangi seseorng dalam diam. Aku takut dgn kasih ini akan membawa orng merana dan berduka kerana seorng aku yang pastinya aku salah mngasihi orng lain dlm situasi ni kerna hanya akan mngundang luka di hati mereka..

After makan ubat aku tertidur lagi,.asyik makan, tidur, makan tidur..tu dia..Mataku terbuka,aku rasa sunyi, selalu anakku akan sentiasa mmberi sesuatu setiap hari yg bermakna. Anakku akan mmberi kad ucapan, hari ni hari ibu, pasti dia ambik duit tabung nk beli kad atau bunga, dia akn tulis selamat ulang tahun@ hari ibu@atau hari2 'i luv u umii'..dlm tulisan tangan yg x sempurna cantik tapi bagi ku cukup mnjadi sejuta bahgia yg sempurna tanpa celanya bagi seorng ibu..
'Aku Ibu??yah..aku ibu kepada anakku..dia yg kujaga dan anak susuanku sejak umur sehari di lahirkan..Aku merasakan hangat kucupannya di dahiku setiap kali pulang dari sekolah..jeritannya.Sudah 8 tahun kami bersama dalam suka duka dan aku tatang dia bagai minyak yang penuh tapi aku kehilangannya sekelip mata.. Zalimnya mereka merampas kasih sayang ku dan memisahkan kami..Aku bagai gila tanpanya..Tuhan tolong beri aku kekuatan..








Dadaku terasa ngilu. Pedih dan lingkar mata sangat senak dan berdenyut2. Apa yang mampu aku lakukan disaat begini,kedua orng tua tiada, anak menjadi sebhgian dari nadiku di rampas dariku dan insan yg aku cintai pergi tanpa aku berhadap dengannya utk selamanya..Apa lagi selepas ini??
Apakah aku masih tidak cukup layak menjadi seorng KEKASIH, ISTERI dan seterusnya mnjadi seorng IBU?




C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...


Wednesday, May 4, 2011

~Selangka Gurindam Jiwa~


Cinta itu bak misteri. Manusia kadang tidak mudah mengerti. Banyak kehairanan yang terukir di dalamnya. Tak merasuk dan mengaduk isi intinya, manusia akan terlalu sibuk mendulang kulitnya.
Alam dan pengalaman acapkali memberikan gambaran. Ada tiga hal yang menghairankan dan satu hal sebagai kesimpulan.  



Berjejak tapi x bertapak...

Pertama, jalan rajawali di udara.  
Kedua, jalan ular di atas cadas.  
Ketiga, jalan kapal di tengah-tengah lautan.  
Penghujung dari ketiga hal itu adalah jalan seorang laki-laki dengan seorang perempuan.
Kita semua tidak pernah akan tahu jalan mereka. Tiada bekas yg boleh ditelusuri, tiada jejak yang bisa diendus, tiada tanda yang bisa diraba. Namun, mereka dapat menelusurinya dan bisa sampai pada tujuannya. Sungguh, sangat menghairankan!


mau terbang mencari syng

Kehairanan ini makin menyembul, ketika seorang lelaki dan perempuan saling memilih untuk menjadi pasangan hidup. Pernahkan kita bertanya, “Adush bagaimana ya, saya jatuh cinta dengan dia?” Melihat senyumnya, terbayang-bayang. Fikiran menjadi melayang. Tidur pun serasa TAK tenang. Lantas, muncul satu dari sejuta pilihan: ingin bertunangan dan segera disatukan dalam perkawinan.
Itulah tiga hal yang menghairankan dan berpuncak pada cinta lawan jenis yang susah dimengerti otak. Ke mana kita mesti mencari? Manakala kita mencoba membelai hati untuk duduk diam di hadapan Sang Ilahi, kiranya ada secercah sinar terang. Inikah sebuah cinta yang ditanamkan oleh Sang Cinta Ilahi sejak manusia tercipta?
Kalau demikian adanya, menguak misteri sebuah cinta bertumpu pada sebuah benih. Sang Cinta telah menabur, menumbuhkan, pun pula memelihara. Manusia tersemai dalam partisipasi kerja-Nya. Maka, tumbuh atau mati benih cinta itu akan sangat tergantung pada relasi abadi antara manusia dengan Sang Cinta.
Di sinilah misteri cinta mewujud dalam realiti dan tercecap manis dirasa, ketika Sang Cinta Ilahi hadir dan berkarya. Dalam suka, Sang Cinta membangkitkan gairah untuk berjalan terus menuju kemuliaan sejati. Dalam duka, Sang Cinta rela berkorban untuk meneguhkan, agar tak terpisahkan. Bersama Dia segalanya terlewati dengan indah berseri.
Lalu tercantuk setiap rasa mohon tiada kemurkaan dari yg maha Esa..di mudah serta di redhai membentuk mehnahNya...

**Maaf..epilog dan gurindam yg tidak sempurna...**

C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

~Sebuah Renungan..~



                             .::..DeDaUn RaSa..::.


Ketika pikiran dipenuhi dengan hal-hal yang buruk seperti :

-curiga

-salah paham

-kemarahan dan kebencian

-putus asa dan terhina

-sakit hati dan dendam ,

-dlsbnya.

Maka kita tidak merasa baik dan bahagia.......

Jadi berusahalah untuk memelihara agar pikiran tetap jernih dan optimis.

Jangan mengijinkan pikiran terbawa oleh hal-hal yang negatif.

Karena kunci kebahagian terletak pada pikiran itu sendiri...........!!!!!!!!!





Saat syahadat hanya sebatas ucapan
Saat shalat hanya sebatas gerakan
Saat shaum hanya sebatas kewajiban
Saat itu pula,,kesia-siaan terbesar ada pada diri kita…

Saat islam hanya sebatas pakaian
Saat iman hanya sebatas ucapan
Dan saat ikhsan hanya sebatas pengetahuan
saat itu pula,ada penipuan terbesar dalam hidup kita...


Saat kematian hanya di anggap berita
Saat neraka hanya di anggap sebuah cerita
saat siksa hanya dianggap sebuah kata
saat itu pula, kesombongan terbesar ada pada diri kita..


saat takdir dianggap tak mungkin
saat hidup kembali dipandang mustahil
saat tuhan dianggap tiada
saat itu pula,kedurhakaan terbesar ada pada diri kita,,,


Renungkanlah,,,,,



C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...