Sunday, October 21, 2012

~Perjalanan 2~


Assalamualaikum...(^ ^)

~Inginku nyatakan sesuatu..Semalam kau pergi, seakan ingin ku tarik tanganmu..Ku gari langkahmu dan ku lukis senyumanmu, agar Kebahagiaan tidak lari meninggalkan ku..:-((

ughhhhh! apasal jadi mcm nie? 






Kembali la wahai hati merangkul tenang, agar tidak resah di landa gelisah..Apa yang aq buat hari ni semuanya serba tak kena..

Asyik nak marah je. Rasa resah dn putus asa, rasa tak sanggup hidup dalam situasi macam ni. Tapi apa sebenarnya masaalah aq??
Sehingga aku merasakan semua yg ada di sekelilingku tak penting..Aku mahu mereka membenciku dan aku pun mau membenci mereka..'Biarkan aku sendiri!!!.,'

~ Memujuk hati..:p

Bila tengok kaki ni, aku berfikir...walau seribu tahun aku beribadat pada Allah, masih tak mampu nak banding dengan rahmat Allah, walau dengan kakiku sebelah..tak boleh nak bayar balik kat Allah.. Tapi ada lagi makhluk Allah yang tegar memperkecil-kecil hukumNya.. Ya Allah ampunkan hamba ini..



Hidup ini diawali dari sebuah langkah, langkah yang kelak akan membawa seseorang dalam gerbang masa depan. Setiap langkah yang diambil akan menjadi sejarah perjalanan hidup seseorang , bahkan boleh jadi langkah yang diambilnya akan menjadi sebuah pelajaran berharga bagi orang lain dalam menjalani hidupnya. Untuk itu setiap langkah yang diambil senangtiasa dapat memberikan dampak positif bagi dirinya secara pribadi maupun orang lain disekitarnya.
Hidup ini memang sebuah perjalanan, perjalanan yang mengharuskan seseorang tetap melangkah sejauh dan sesulit apapun  yang harus dilalui. Hanya orang yang bermental kuat yang biasa melaluinya dengan lancar dan berani. Walau tidak kira  kelelahan fizikal dan mental kerap kali menghampiri dan mencuba mengganggu konsentrasi dalam pengambilan langkah bahkan terkadang mengarahkan seseorang menuju arah yang salah yang tidak sesuai dengan tujuan awalnya.
Setiap perjalanan pasti ada tujuan, sebelum seseorang mengambil langkah pertama pasti dalam benaknya sudah ada tujuan yang hendak ingin ia capai, ada target, ada harapan, ada strategi yang dibuat untuk dapat mencapai tujuan seboleh dan secepat mungkin.  Hal inilah yang akan menjadikan perbezaan mendasar dari setiap individu dalam memulai dan mengambil langkah. Adanya perbezaan sifat dasar yang dimiliki setiap individu memberikan warna berbeza dalam pengambilan langkah ada yang melangkah seperti berjalan biasa ada yang sesekali berlari, ada yang berlari cepat bahkan ada juga yang diam tidak bergerak sama sekali dan dari sinilah dapat kita lihat siapa memungkinkan boleh tiba lebih dulu walau tampa melihat sejauh mana rute yang akan dituju.



meneliti sebuah perjalanan, bagai memuhasabahkn kehidupan...



 Walau terkadang langkah pertama yang diambil seringkali sama, tapi tujuan akhir ingin dicapai kerap kali berbeza hal ini mungkin wajar karena pada dasarnya setiap orang punya keinginan yang berbedza-beza, tapi bukan berarti dalam situasi seperti itu semuanya boleh dimaklumi kerana selain tujuan harus juga di iringi dengan  tujuan. Sebelum memulai langkah seseorang sudah harus memperkirakan rute yang hendak dilalui dengan merancang target-target tertentu, hal ini dapat membantu seseorang untuk tetap fokus sembari memenuhi target-targetnya tersebut. Tapi terkadang walau tujuan yang ingin dicapai baik tapi dalam melangkah dan mencapai target kadang kita melakukan kesalahan untuk itu harus ada introspeksi biar kesalahan langkah itu boleh diperbaiki sehingga langkah-lankah berikutnya boleh menjadi lebih baik. Sudah benar dan fokuskah langkah anda ? Tersadung, jatuh dan bangun suatu yang lumrah..^_________^ fikir-fikirkan,,,

( sorryla tulisan dh jadi gini..tapi suka..:p )
~tak akn mngubah..he he


C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Saturday, October 20, 2012

~Bulatan Bahagia~



                             
                                   ~Bulatan Bahagia~


Aku.dia dan kamu-kami sentiasa mahu bahagia bukan??

~Di sudut setiap hati insan, semuanya mahukan ketenangan, kegembiraan dan kebahagiaan. Dan ketenangan, kegembiraan dan kebahagiaan yang hakiki adalah apabila kasih sayang Allah itu menaungi diri~

"Ketika kita mengetahui bagaimana cara mendidik pemuda, mengajak, dan mengarahkan mereka, maka ketika itu kita mengetahui bagaimana cara kita menjadi da'i." 
-Dr. 'Aidh Al-Qarni-


Ya, setelah sejenak mengintrospeksi diri.....












Bila Allah Tidak Beri Apa Yang Kita Mahu

Semua orang pasti pernah berhadapan dengan perkara ini. Ya, saya yakin semua orang pasti punya impian dan cita-cita. Dan ada cita-cita itu telah dikabulkan oleh-Nya dan ada juga yang tidak tertunai.

Kehidupan ini adalah kehidupan.
Itu adalah yang pasti. Dan ia adalah tempat untuk menguji hati-hati insan.

Jadi bagaimana reaksi kita apabila berdepan dengan kekecewaan, berdepan dengan harapan yang tidak kesampaian?

A: "Dia tu menakutkan. Garang sangat."

B: "O, sebelum ni dia tak macam tu. Lembut je. Tapi dengar sebab ada kes dulu, terus dia jadi garang macam tu."

Manusia, apabila ia tidak dapat mengubah keadaan, dia mungkin cuba mengubah persepsinya atau pun mungkin dirinya sendiri.

Ya, saya juga pernah berhadapan dengan kegagalan yang sama berulang kali. Sekali gagal, mungkin mengakibatkan bengkak mata dan patah hati. Namun, apabila sudah berulang perkara yang sama, saya sudah tidak mampu menangis lagi kerana saya sudah melatih hati saya untuk tidak menangis disebabkan oleh perkara seperti itu.

Hati ibarat tanah liat yang apabila ia dipanaskan dengan suhu kepanasan yang sangat tinggi, tanah liat yang mudah dibentuk itu menjadi keras. Sehingga pada satu ketika, ia mungkin pecah apabila dihempas.

Jadi, kembalikan hati kita kepada Allah.
Dan itu juga nasihat saya buat diri saya sendiri.







"Dan sekiranya Allah melapangkan rezeki kepada hamba-hamba-Nya nescaya mereka akan berbuat melampaui batas di bumi, tetapi Dia menurunkan dengan ukuran yang Dia kehendaki. Sungguh, Dia Maha Teliti terhadap (keadaan) hamba-hamba-Nya, Maha Melihat."

(Asy-Syura; 42:27)





C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Thursday, October 18, 2012

*Muhasabah 1*



Bismillahirahmanirrahim..

ermmm blurr tul otak ni, banyk dah gambar yang ku rakam di perjalanan bumi asing ini..namun sekelumit pun tidak tertarik utk buat post...

nape erkk, rasa ada sesuatu yang terselit dan perit.. Ini adalah ujian buatku. Terasa dada sebak dan sakit, nafasku terasa tertahan dan tersekat2..Allah berilah aku kekuatan untuk setiap ujian.. 

( Rasa nak post coretan di perjalananku, entah kenapa terhenti niatku..)

Arghhhh..sabo erkk kkwn, yan  akan post juga nanti insyaallah..jiwa di landa taufan ni..:p






Burung merpati dah tak banyak dah dekat sini. Nak kasi makan dekat burung pon kene sound dengan pakgad dia. Diorang taknak Trafalqar Square ini penuh dengan tahi burung. Tapi tak best dah la Trafalgar Square tanpa burung merpati. Ye dok?

~Aku melihat dimana2 ada ujian..Lebih lagi di negara orang seolah bumi ini langit banyak, bumi seolah milik manusia. Tapi hidup memang kena ada disiplin, jika tidak huru haralah akibat tangan-tangan manusia itu sendiri..


KENAPA AKU DIUJI? 

"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." 


(Surah Al-Ankabut : 2-3) 

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM²KAN? 

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." 


(Surah Al-Baqarah : 216) 


KENA
PA UJIAN SEBERAT INI? 

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." 


(Surah Al-Baqarah : 286) 


RASA FRUST? 


"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." 

(Surah Al-Imran : 139) 


BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
 

"Wahai orang-orang yang beriman! 

Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan) & bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."


(Surah Al-Imran : 200)


"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar & mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk." 


(Surah Al-Baqarah : 45) 

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI? 


"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka."


(Surah At-Taubah : 111) 


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP? 

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." 


(Surah At-Taubah : 129) 


AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI! 

"...dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.
Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." 


(Surah Yusuf : 12) 


I said to Allah : "I hate life"
Allah replied :"Who asked you to love life??
Just love me & life will be beautiful! 


Wahai diriku & Sahabatku, janganlah kau merasa takut, rugi & menyesal untuk meninggalkan sesuatu kerana Allah..Janji Allah itu pasti & Allah tidak pernah memungkiri janji-Nya..

Sesungguhnya ada sesuatu yang lebih baik yang telah DIA takdirkan buat hamba-Nya yang tidak pernah berputus harap untuk memohon hanya yang terbaik dari-Nya
 




C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Monday, October 15, 2012

* AKU CINTA PADAMU ^______^




NI AKU tulis utk siapa-siapa saja yang sudi berkongsi ^__________^







( atau yang mengalami fenomena yang aq tulis ni..)

Sawang berentap...:P

Aku di sini untuk ke sekian kalinya..lemah, lesu membawa diri..
Terima kasih untuk segalanya..adeshh, rasa nk nulis tapi idea tak de. Plseee3..tetiba..TUTTT...


ambil entry ini waktu menonton dr. house...( orng putih ;p )
dan jadi ingat seseorang yang selalu bertanya...

"apakah semua orang pasti akan berubah seiring berjalannya waktu??"

kalau masalah pertumbuhan mungkin yaaaaa...
tapi kalau masalah perkembangan terlebih yang berhubungan dengan pola berfikir,
mungkin jawapannya belum tentu...

semua tergantung pada orang itu mau berubah atau tidak..

~Contoh "Jika Engkau Bukan Untukku.."


Teman.. Pernahkah kamu merasa satu ketika, kamu ditemukan dengan seseorang yang benar-benar satu kepala denganmu, sehingga kamu merasa dia sebagai teman sejiwamu, tapi kamu harus merasakan penderitaan yang teramat sangat kerana bagaimanapun ‘dia bukan untukmu?

Teman.. Pernahkah kamu ingin menangis sekuatnya dan membiarkan seluruh dunia mengetahui betapa dalamnya luka di hatimu ketika ‘dia yang bukan untukmu’ bagaimanapun juga tak akan boleh kamu lenyapkan dari hati dan fikiranmu?

Teman.. Pernahkah kamu ingin berteriak melepas semua beban dari hatimu namun ‘dia yang bukan untukmu’ itu berada semakin kuat dalam hatimu?

Teman.. Pernahkah kamu begitu merindukannya, bahkan dalam tidurmu kamu masih dan tetap merindukannya walaupun hampir setiap hari kau tahu kamu boleh berjumpa dengan ‘dia yang bukan untukmu’ itu?

Teman.. Pernahkah kamu terus dan terus berusaha untuk menjaga hatimu dan mengisi relung jiwamu dengan terus ‘taqarrub Ilallah’ kerana walaupun kamu sedar bahawa semua ini telah digariskan oleh Allah Tuhan Sekalian Alam sebagai ujian bagimu, kerana Dia teramat menyayangimu?

Untukmu ‘sayang yang bukan sayangku’, saat aku tengah bergelut untuk lebih kaffah memasuki dan menjalankan ajaran agamaku, saat aku berusaha menyalakan kembali ghirah ke-Islamanku yang sempat redup..

Kamu datang padaku membawa kesejukan, membawa semangat perjuangan untukku sehingga kebimbangan tak lagi menyerang dan perlahan menyingkir dariku.

Wahai ‘sayang yang bukan sayangku’, aku sedar betapa dirimu tak boleh ku salahkan begitu sahaja. Bahkan aku selalu berhusnuzhan terhadapmu, kerana aku yakin kamu pun mungkin tak menyedari bahawa dirimulah penyebab semua ini.

Wahai ‘sayang yang bukan sayangku’ sebenarnya ingin ku tanyakan kepadamu banyak pertanyaan yang tak boleh ku temukan jawabnya, kerana hanya dirimu yang tahu jawapannya.

Ya Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Ya Allah Ya Aliim, sesungguhnya ENGKAU Maha Mengetahui.
Ya Allah, sesungguhnya hanya ENGKAU lah tempat kami bergantung.
Ya Allah, sesungguhnya ENGKAU Maha Kuasa atas segala sesuatu.
Ya Allah, sesungguhnya ENGKAU Maha Urus semua urusan makhluk.
Ya Allah, sesungguhnya ENGKAU Maha Mencintai dan Memelihara.
Ya Allah Ya Ghaffaar, sesungguhnya ENGKAU Maha Pengampun.

Betapa ku memohonkan kepada-Mu..

Bila rasa yang pernah ada padaku untuk ‘sayang yang bukan sayangku’ adalah hal yang salah dan tidak Engkau redhai, ampunilah aku. Hamba-Mu yang berlumuran dosa ini.

Sesungguhnya Allah inginkan yang terbaik buat kita dan jangan kita selalu mengalah atau sering bersedih diatas sesuatu kehilangan.


                                              'Allah Knows What is the Best for You'









C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

~Oh WaniTa~



.:: KETIKA ALLAH MENCIPTAKAN WANITA ::
                                                                                        :‧•~*~•‧::‧•




Ketika Allah menciptakan wanita,

Malaikat datang dan bertanya, "Mengapa begitu lama, Tuhan?"

Tuhan menjawab, "Sudahkah kamu lihat semua detik yang AKU ciptakan untuknya?"

Dua tangan mesti di bersihkan, setidaknya terdiri dari 200 bahagian yang boleh di gerakan & berfungsi baik agar dapat mengolah berbagai jenis makanan...

Mampu memberikan kenyamanan bagi anak-anaknya...

Mempunyai pelukan yang menyembuhkan rasa sakit hati & kesengsaraan...

Dan semuanya cukup di lakukan dengan kedua tangan ini...

Malaikat menjawab, "Hanya dengan dua tangan ini?"

"Tetapi...,Engkau membuatnya begitu halus & lembut"

"Ya..., AKU membuatnya begitu lembut, tapi kamu belum dapat bayangkan kekuatan yang AKU berikan kepadanya agar ia dapat mengatasi banyak hal luar biasa"

"Apakah dia mampu berfikir?" Tanya Malaikat

Tuhan menjawab, "Tidak hanya berfikir, dia juga mampu berunding dan mengutarakan pendapatnya

Malaikat itu menyentuh dadanya,
"Tuhan, Engkau buat ciptaan ini kelihatan lemah & rapuh, seolah banyak sekali beban untuknya"

"Itu bukan kerapuhan, itu air mata. AKU berikan padanya supaya dia boleh mengekspresikan kegembiraan, kegalauan, cinta, kesepian, penderitaan, dan rasa bangga"

"Engkau memikirkan segala sesuatunya, wanita ciptaan-Mu ini sungguh menakjubkan"

"Ya....., Harus...!!! Wanita ini mempunyai kekuatan untuk mempersona lelaki...

Dia dapat mengatasi beban hidup, mampu menyimpan kebahagiaan dan pendapatnya sendiri...

Mampu tersenyum bahkan ketika hatinya menjerit...

Mampu tertawa saat hatinya menangis...

Dia boleh berkorban demi orang yang di kasihinya...

Dia boleh melawan ketidakadilan...

Dia bersorak disaat melihat temannya bahagia...

Hatinya terluka saat melihat kesedihan...

Dia tahu sebuah ciuman & pelukan dapat menyembuhkan luka...



"CINTANYA TANPA SYARAT"


Malaikat sangat kagum, "Lalu apa kekurangannya?"

Tuhan menjawab, "Hanya satu hal....., Dia terkadang lupa betapa berharganya dia"





WALLAHUALAM



C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...