Sunday, November 25, 2012

Aku Pesawat Itu..



Jika aku sebuah pesawat, 
apa yang kau fikirkan tentangnya?






Jika aku sebuah pesawat terbang, ( tak kira MAS ke AirAsia ke ) aku ingin selalu dapat menghantarkan seseorang kepada kerabat yang dirindukan meskipun dengan alasan sederhana, home sick. Tanpa menafikan kebesaranNya yang berkuasa mempertemukan siapapun.

Jika aku pesawat, aku ingin menghantarmu ke manapun menuju arah bahagiamu..

Alangkah gembiranya karena kita kan bebas terbang, lebih dekat dengan langit melalui kaca jendela. Serta melihat gumpalan-gumpalan awan putih berjalan perlahan kemudian pergi ke beberapa tempat yang disenangi dan inginkan.

Namun sebenarnya maksudku kali ini, aku adalah sebuah pesawat sekaligus pilot tanpa penumpang di dalamnya. Tanpamu. Sehingga kalau pesawat terjatuh tak ada korban seorangpun. Tiada siapapun kecuali diri sendiri.

Aku menguasai cockpit, tempat seorang pilot mengendalikan dan mengontrol pesawat. Aku bebas mengarahkan pesawat kemana saja, menaikkan dan menurunkan hidung (nose) pesawat. Bahkan untuk menstabilkan pesawat dalam arah longitudinal. Tetapi ada hari di mana aku senang bermain-main. Seharusnya jika aku menginginkan berbelok ke kanan aku akan menggerakkan stick control ke kanan namun malah melakukan roll ke kiri.

Anggap saja gerak yang dilakukan pesawat itu adalah fikiran. Ada saat aku tak ingin mengendalikannya. Lalu meletakkannya dalam wadah yang salah namun masih berusaha tak membuatnya terhempas. Atau membiarkan kemanapun ia hendak beranjak. Seperti bagiku bulan-bulan yang bergulir semua dalam urutan Oktober, November, Desember, bulan-bulan dingin, basah dek hujan. Karena cuaca yang semakin sulit diprediksi dengan tepat sehingga jika hujan deras turun sepanjang hari di bulan Mei aku tak perlu terkejut dan selalu siap untuk basah kuyup. Atau aku menyimpan semua ubat doktor dalam medicine box sepulang memberitahukan sakitku kepadanya. Dan tak ingin menyentuh ubat-ubat tersebut meskipun sudah dijelaskan aturan pemakannya.




Selanjutnya, langkah ini kuanggap paling bijak.  Ketika kemudian aku sudah lelah. Lalu merasa takut melakukan kombinasi gerak turun sambil take off, climb dan sebagainya. Aku harus mengembalikan fikiran pada  wadah yang sebenarnya. Bahwa betapapun keadaannya. Bagaimanapun situasinya. Setiap sisi, dinding, celah, rongga kehidupan ini sepenuhnya tak ada yang kosong dari kemurahan dan kasih sayang Allah. Sedang aku adalah butiran debu dan lebih kecil dari itu. Bahkan Dia yang lebih tahu di mana kuletakkan fikiranku malam ini.

Aku masih terperosok di celah dilema... Membawa dirimu dalam hatiku atau harus tinggalkanmu sebuah landasan sebagai hentian dan noktah perhubungan agar aku tidak alfa dengan tipu daya dunia..





**~** ni sebenarnya nukilan sesorang yang mau berkongsi post di blog aq..juta-juta kali pada 


ORANG ITU...
C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Hujan Itu..



 PUTRA KATAKKU...

TiKa HuJan TerJun DaRi LanGitNya..




Mengetik kesah. Mendelete duka. Mengedit cinta. Mempostingkan hidup..

Jadi adalah omong kosong jika ada sesorang yang ingin jadi penulis tapi tidak suka membaca ..( seno Gumira Ajidarma )..

Sebelum ini,aku rasa aku sudah mngerti apa itu rindu..tapi sejak hari kelmarin aku ‘baru saja faham rupanya’. Aku baru faham kalau rindu iu tidak serumit kata-kata pujangga dalam novel roman picisan mereka. Tidak juga seluas makna dalam kamus dewan bahasa..Dari kelmarin sebenarnya rindu itu sederhana. Ketika melihat mu berjalan perlahan menghampiriku, keluar dari kereta dengan segurit senyum yang cukup bagai salju di hatiku. Di tangan mu handphone..Waktu itu aku tidak dapat percaya orang yang selalu ku cari dalam bait mimpi malam ku berada di hadapan mataku.. Aku berusaha bersikap biasa-biasa, dengan langkah di tegak-tegakkan, padahal aku gementar bagai anak kucing yang di mandi dengan air batu..:p. Debaran jantungku sudah tak terkira kiraan biasa.. Aku buru-buru saja meraup dan mngucup tanganmu, dan lantas melabuh cepat punggungku dalam perut kereta..biasa bersandar cepat agar gugupku tidak kau tangkap..buat malu je.ahakk

Rindu itu sederhana..( bisikku tika kau duduk di sebelahku. Berdua menatap hujan yang bagai tidak mau reda di musim tengkujuh pada tarikh November ..Seolah melengkapkan skrip Tuhan, bahawa ia tahu hati kita resah dan risau ingin berlama-lama. Kalau di dengarkan, hujan itu selalu menceritakan tentang aku, kau dan kenangan. Hingga saat ini aku sering bertanya pada siang, apakah akan ada hujan seperti kelmarin?. Aku ingin titipkn rindu pdmu.. Biar bisikan itu menyelinap pada berjuta2 titisannya. Walaupun hujan kelmarin petang menyimpan genangan untuk malam ini, aku semakin senang menanti hujan sekarang..Aku merasakan selalu ada kamu dalam hujan.. Katak berokestra..adushhh..syahdu gabungan suara itu tatkala kulabuhkan kepalaku di bantal keras buatan tangan mak sendiri.. tau je apa dalam.. ni yang merindu ‘putra katak’.





Aku tahu sayangmu tidak pernah padam buatku..

Ermm, rindu yang sederhana duduk bersisipan di sampingmu, lalu kita berdua berdiam itu perbincangan yang paling melelahkanku..Aku mengetupkan kedua telapak tangan, menghalau dingin. Tampak tenang tapi mengoyak-goyak di dalam. Saling mencari apa yang di fikir dan tersemat di lubuk jiwa nan dalam. Tapi kamu pandai, suka buat aku ketawa, lucu dan bercerita.. Kadang aku buat ketawa, walau pun aku tahu tang mana yang lucu dan kenapa aku ketawa...syaratnya aku tidak terpenjara oleh sepi.





Hujan turun dingin lagi, mngolah rinduku yang sederhana namun bergelora, ada saat kita sama terbahak.. Ketika itu juga kita saling bertatapan dan aku suka membuang wajahku kerana malu, memang aku tidak mampu bertatapan. Menatap matamu membuat aku lemas, sesak nafasku, apa lagi merasa dinginnya bibirmu di jemariku. Membuat aku menahan nafasku, memaling wajah, menutup mataku. Mencuba meredakan hujan di dalam dadaku. Sejak detik pertama pertemuan kita, di depan sayu matamu aku kian memahami. Di hatimulah aku menjatuhkan diri sebagai cinta..

Sehingga tiba waktu untuk kita berundur dari hujan pertemuan, adakah kau menyesal bertemu denganku?. Jawapanmu ku catit dengan detail dalam diari hatiku. Bertintakan hujan rasa. Katamu “ aku semakin sayang padamu, sangat sayang, aku ingin memelukmu rapat-rapat dalam darahku..” Dan aku juga ingin memelukmu seketat-ketatnya, tapi aku tidak ada keberanian selagi aku tidak halal bagimu..

Kata Luciano Crescenzo dalam bukunya..’Saya ingin memelukmu tapi keberanianku belum cukup untuk itu. Untuk  dapat terbang seseorang manusia harus berpasangan dengan manusia yang lain, kerana ia hanya mempunyai satu sayap, sehingga ia harus melengkapinya dengan sayap milik orang lain. Dan aku pun mengikhlaskan satu sayapku itu pergi. Yakin ia kembali kerana sayap itu tidak bisa terbang tampa sebelah yang lain. DI SINI...’

Dan hari ini adalah irama terindah bagiku bila terdengar lagi nyanyan sang katak seolah seorang putra mamper ke bibirku tika ku labuhkan kepalaku ke pembaringan ini.. Rinduku menjadi luar biasa kesederhanaannya..:-) Walaupun aku tak mampu mengkhabarkan padamu ia tidak boleh jadi sederhana dahh..ahukk. Bersamamu, sedekat ini, jantungku menyiksaku dari seksa kelmarin, kian memberat..

Satu masa nanti jika jodoh kita di pertemukan lagi.. engkau akan pasti melihat rindu yang tidak sederhana lagi di pelupuk mataku.. Sejelasnya engkau akan mengerti tentang khabar deru hujan rindu di jiwaku.. ‘PUTRAKATAKKU’..




C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Tuesday, November 20, 2012

~Pelangi + Lollipop~


Maaf, ku pinjamkan WaJahmu dalam BaHaGiaku..Kupinjam warna-warna pelangi serap dalam hiruk pikuk di pelupuk mataku..

Dan.......



Kemana jua aku mengarah
Pandangan ku menggambarkan wajahmu
Oh! Kasihku dilangit tinggi
Di lautan yang sedang menari . Biarpun aku memejam mata
Pandangan masih menggambar wajahmu
Berseri dicermin hati
Di taman impian yang kuimpikan




Biarpun aku memejam mata
Pandangan masih menggambar wajahmu
Berseri dicermin hati
Di taman impian yang kuimpikan






ehekkkkk..macam ada yang tak kena jew dengan entryku ini..Hujan dah mula turun mencurah2 ni..Dagu aq penat..aq tongkap ngan telepak tangan ini..sentimental satg... Ochhh, alangkah bahagianya aq lepas ni mesti ada PELANG...




aq beli semua marshmellow n cokelat2 nie...






lantasku tengelamkan duka laraku di celah-celah coklat dan gula-gula lollipop...:p




















duniaku Seindah LOLLIPOP...




Kamu tahu pelangi itu bagaimana? Pelangi itu sangat cantik, indah, dan kehadirannya dinanti oleh anak kecil atau jiwa yang perlukan ketenangan... 


~acwhhh, Aq tak boleh nak genggam pelanggi tapi sekarang warna-warna itu sudah melingkari tangan dan jari jemariku kini..:-) yeahhh..


Ada yang tidak percaya, tapi aq yakin..^_______^















Kalian  tahu pelangi itu sungguh indah. Kalian ingin menyentuhnya, berlari atau menggelungsur di atasnya sambil mengira-ngira jalur warna yang sebanyak 7 jenis itu.
Kalian ingin menyentuhnya.
Tapi sayang, keindahan dan keterujaan itu hanya di mata. kamu tidak boleh menyentuhnya, tapi aq dah dapat, caranya genggam warna-warna indah idaman kalian di mata, lantas telan ia ke dasar jiwa..Tersenyumlah..biaskan warna-warna itu di mata kalian... :-)
















NGAMMMMMM..Nyummm3





















C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Tuesday, November 6, 2012

~Sebalik Pelupuk MaTa~





Jika kau lelah, bukalah Qur’an. Kan kau temukan kalimat-kalimat sejuk di dalamnya. Kelelahanmu akan bertemu dengan kelemahan, ketakutan pun kegembiraan. Dan suatu kali mengkin kau perlu airmata deras mengalir untuk melembutkan hati.

Jika kau lelah, sebut-sebut namaNya penuh penghayatan. Dari Ia lah sumber kekuatan.  Selalu minta ditegarkan jua diistiqomahkan dalam kebaikan. Sebab segala kebaikan yang dirimu perbuat karena limpahan kasih sayangNya.

Jika dirimu lelah…
Haturkan doa jua pengharapan pada Maha Kuasa. Agar diri dijauhkan dari sifat-sifat tak baik, perilaku dan tutur bahasa yang berupa-rupa salahnya. Agar selalu tercurah cahaya kebaikan dalam kehidupanmu.
Sering-sering pula bercermin, bukan sekedar untuk melihat seberapa rapi penampilanmu hari ini. Bukan pula tuk lihat rupamu yang sering kau khawatirkan jika ia tidak terlihat menarik. Namun menilik wajah dan matamu. Terlalu banyakkah dosa-dosa di sana?

Tanyakan lagi cinta yang telah kau janjikan padaNya. Mencari kesungguhan di matamu sendiri.
Lihatlah dalam-dalam bukan selintas pintas barangkali seteguk keikhlasan pun kau tak punya, wahai diri…

Wahai diri yang selalu lalai..






~Arora 2012~






C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

~TERIMA KASIH~








Terimakasih telah menjengukku dalam doa,

terimakasih untuk sebentuk kepedulian yang tersimpan diam-diam,

terima kasih atas pembelajaran yang sepanjang waktu kemudian tak lagi menimbulkan gurat-gurat kelelahan sedang kini yang tersisa adalah ketegaran,

terima kasih pada apa saja kebaikan yang telah diberikan.

Kesekian kali ucapan ini kuulangi agar selalu tersirat kebahagiaan. Sebab aku tak ingin kehilangan rasa syukur, pada apa dan siapa saja. Maka begitulah kesekian kali aku ingin terus menerus berkerumut mengucap syukur padaMu…

Allah, terima kasih telah menjagaku dari marabahaya, kesakitan, kesulitan dan hasad dengki sang penghasad..

terima kasih atas adanya orang-orang dekat yang kucintai dan teman-teman yang baik hati berapapun jumlah mereka,

terima kasih karena memberi segala hal yang kuperlukan.

juga telah memberi gerimis yang mulai menghujan, malam yang larut dan pagi bercahaya.

Allah..

terima kasih telah mencukupiku dengan AGAMA ini.







~Arora Nov-6-2012~

Magrib...




C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Thursday, November 1, 2012

~Pelangi ~ 2~

Assalamualaikumwtb ..

Tajuk Pelangi.. ehek gambar aku ni ada la sikit berpelangi.. Tengah cari pelangi la ni..;p 

(✿◠‿◠) ~ Hapus kesedihanmu dengan ketabahan..Seka keringatmu dengan kesabaran..Ganti deritamu dengan senyuman..kerana stiap cubaan dari-Nya pasti ada hikmahnya..Allah slalu memberi pelangi di setiap badai..& kasih sayang Allah itu mendahului kemurkaan-Nya ~ (✿◠‿◠) 


** Entry pelanggi maka berwarna warni la segalanya.. :p







mengapa Allah ciptakan pelangi selepas hujan?
mengapa Allah tumbuhkan tanaman dan bunga2 selepas tanah yg kering kontang?
mengapa ku sangkakan panas hingga kepetang rupanya hujan di ten
gah hari? 
mengapa?mengapa dan mengapa ?


Sunyi je teratak ni sejak dua menjak  ni hehehe , maaf lah ada ketika di biarkan saja coretan itu bermain dengan perasaan , tidak mampu untuk mengungkapkan lagi ..hope korang semua sihat dan nikmatilah hidup ini dengan sekadar sahaja ..semoga moga kalian mendapat kerahmatan.


Duk terlantar ni terlalu banyak hikmahnya, kalau tak tak berkunjung la aku ke sini.. Tu la bak kata orang, time senang kita kadang lupa tempat kita berulit dan bmanja..


Bila Allah uji, sekejap nafas terhenti..Ya Allah jadilah aku hambaMu yang sentiasa kuat dan redho...




ada yang nakal curik gambar, ,mentang2 aq tak sedar..nak kena saman.. :p

kadang2 kita terpaksa hadapi ujian2 itu sendirian..
tanpa siape2 yg menyokong..
tanpa kawan2 mahupun keluarga ..
dan bila kite keseorangan kita akn jadi seekor rame2 yg akan bertukar seekor hulk..
dan menyalahkan takdir..
menyalahkan maha pencipta 
atas segala2 kesusahan2 yg kita alami..
ya Allah...lemah nya diri ni..
sehinggakan budak kecil mentertawakan kita..
kerana menangis bila di landa kesakitan
hey budak ! ape yg ko tahu..
grrrr !

( kan dah kena marah, tak baik tu syaitan masuk dah..isytifas bnyk2 rora )
** jgn korang keliru lak..ni time tak sedar..Sakit ni dah macam satu kerehatan yang panjang bagiku..tapi mohon Allah panjangkan nafas dan umurku, agar bila aku jaga, aku masih boleh menghargai setiap nikmatNya dan aku boleh melihat setiap senyuman insan2 yang aku sayang**



kadang - kadang kita tak mampu menduga apa yang jadi milik kita dan apa yang tidak akan pernah jadi milik kita hingga suatu saat benda yang bukan milik kita jadi hak milik kita dan hak milik kita hilang dr pandangan mata ~ siapa mampu menduga perasaan kasih dan sayang boleh hilang dalam sekelip mata ..walaupun dia dah sah menjadi pelangi hati kita ..








seseorang pernah bertanya ...

benarkah lelaki yang baik hanya untuk perempuan yang baik ? bagaimana jika perempuan yang tidak baik berusaha menjadi baik ? tiada peluangkah untuk dia mendapatkan pelangi hati yang terbaik buat dia untuk meneruskan sisa-sisa kehidupan ? ( berpusing2 otakku yang kurang stabil ni, sebab aku tahu, aku bukan wanita solehah idaman malaya..ahakkkk ) psttttt ~( utamakan kehendak Allah la woiiii ).

dan jawapannya .... Allah itu maha penyayang , Allah tidak akan pernah menghukum hambaNya yang ingin bertaubat dan berubah ke jalan yang benar bukan ? 

tapi andainya apa yang di takdirkan buat kita itu adalah daripada kalangan yang baik-baik dan kita serba kekurangan , tak sama seperti mereka bermakna Allah menduga dan memberikan ujian buat mereka untuk melalui kehidupan agar mereka yang baik-baik mampu memimpin mereka yang tidak..sama-sama ke jalan keredhoanNya , itulah kekuatan bagi mereka yang punya kelemahan , bakal di uji Allah dengan ujian yang mampu di tanggung oleh mereka ..^_______^

di saat itu , di saat kita sedang mencari pelangi hati kita walaupun sering di landa kesakitan dan kepayahan kita akan berfikir 'jika Allah ingin memberikan sesuatu yang terbaik didatangkan ujian dalam hubungan tersebut ..ujian yang mematangkan , ujian yang mendekatkan diri kita kepada Allah s.w.t..




subhannallah..

hidup ini tidak akan pernah sunyi andai kita tersenyum melihat tujuh warna pelangi menerangi dada awan di langit Tuhan .. saat itu , kita masih turut tersenyum memijak kaki di lantai rumput bumi tanpa rasa sendiri ♥


Kerana tidak ada kemanisan tanpa ada kepahitan, dugaan dan rintangan. Mengecapi kebahagiaan memerlukan pengorbanan. Setiap kesenangan akan ada bayaran. Contohnya Tuhan hadirkan pelangi yang indah dan kicau burung yang menyanyikan kedamaian selepas hujan. 




C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Mencari Pelangi...1

WAD 1...

Assalamualaikum ..







Dah makin stabil dan tak perlu lagi guna mesin untuk pernafasan ..hanya drip ni yang berjuntaian, nak wat canme dh nasib, redho je. tapi still kat wad lagi ~ alhamdulillah ya Allah s.w.t ..tq for everything ..



bila fikir tentang takdir , ia satu menakutkan dan ia juga boleh jadi sesuatu yang menggembirakan ~ setiap orang punya nasib dan takdir sama ada baik atau buruk terselindung dengan seribu satu hikmah ~ buruk tidak selamanya buruk dan baik tidak selamanya baik .. bila bercakap soal perasaan bukan semua yang kita harapkan akan jadi milik kita ~ kecewa ? usah di tanya kerna perasaan memang wujud dalam hati setiap manusia ...kadang2 sudah letih mengharap ! kadang juga mahu mengalah .. jika itu takdirku tiada dunia dapat ku larikan diri lagi dan waktu itu aku cuma mampu berserah ......



kesakitan tenpoh melahirkan jiwa semakin rasa diri HAMBA..


Takdir tentang perasaan, kenapa harus jatuh cinta di saat begini?? Ya Allah hanya Engkau maha mengetahui apa yang tersirat dan yang akan tersurat.. Aku sebnarnya takut, sangat takut.. Bukan takut aku di Tinggalkan. tapi sangat takut Meninggalkan.. Aku pernah luluh dan aku tidak sanggup lagi mewariskan keluluhan ini pada jiwa yang amat aku kasihi da cintai.. Biarlah aku sakit, biarlah aku menderita kerana aku sudah tegar dengan kesengsaraan...

Rora selalu berfikir andainya takdirku bukan bersama dengan orang yang kita cintai ~ apakah ada kebahagiaan untuk dia dan bisakah hati ini terbuka untuknya ? perasaan ibarat benih bila wangiannya sudah di suburkan susah untuk di matikan begitu saja cuma mengharap musim kemarau atau pun hujan lebat dalam tempoh yg lama ~ pasti benih itu mati juga ...........dan janga pernah siraminya lagi agar rasa itu kian hilang .. takdir ? siapa mampu menduga hanya Allah s.w.t yang menentukan ...

hati berbicara :
biarlah apa pun takdir itu , kuatkan kaki menghayun langkah 
jangan tersasar dari jalan yang benar , kerna dari jalan yang benar menuju takdir yang indah walaupun berliku perjalanannya ..
bila di jalan yang salah pasti liku2nya membawa ke takdir yang tiada seindah kata lagi .
cinta ? kadang2 kita senang mendapatkan cinta tapi susah untuk mengekalkannya ..

jika tiada jodoh seribu kali sayang xkan pernah akan bertaut tapi jika ada jodoh tak perlu bersentuhan tangan kerna hati sudah saling bersentuh ~

(ahukkk..tentu ade yg fenin lalat entry ni bercelaru, apa kena mengena sakit ngan cinta? ) cri ler jwpan sendiri, rora dh penat, nak nafas pun sakit ni..rehat jap


C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...