Monday, April 22, 2013

~Kronologi Kucing Jalanan~



Adakah yang mahu? Adakah yang simpati?



DI JALANAN INI SANGAT BAHAYA UNTUK ANAK-ANAK KUCING..




" Kesiannya kucing ni...takde ke orang nak ambil dia untuk dibela ke?"
 (gambar kucing kurap)


NI EDDIE YG PUTUS SEBELAH KAKI DEPANNYA.


Tak dapat aku bayangkan betapa pedih dan sakitnya luka itu..huhu..
Mengapa tidak, sebab kurap, kudis, kurus, kotor dan warna tak menarik....
Soalan yang selalu kita ajukan ialah “cantik tak kucing tu?”. Mengapa jika berkudis, kotor, di hurungi kutu dan lalat? Apakah anda mahu?

Dalam kamus hidupku tak ada istilah cantik, menarik serta jenis apa jika mahu membela binatang bernama kucing. Aku teringat arwah ayahku, setiap kali dia pergi kemana2, ke pantai, ke kedai di kaki lima, atau lalu di kapung dan longkang-longkang, jika jumpa kucing pasti dia bawa balik. Sehingga satu peringat arwah umiku bagi amaran, jika dia bawa bali lagi kucing-kucing umi akn tinggalkan ayah, biar ayah hidup saja dengan kucing2 jalanan itu, sebab umi tak larat jika yang di bawa balik tu kucing cantik gebu tak apa, ini kucing kudis berkurap. Ada yg bernanah-nanah.. tapi dengan cara tradisonal sebab di ulu desa mana ada klinik haiwan masa tu.. Arwah ayah dengan buat telinga pekak dengan bebelan umi rawat kucing-kucing tersebut sehingga pulih, yang botak tumbuh bulu, yang busuk di mandikan sehingga wangi, pakai sabun basuh kain. Ha ha...


Siapa yang mahu jika begini? tapi aku rasa dia pun punya perasaan ingin seperti kucing2 peliharaan lain..


Nak kucing yang cantik sekali kalau tidak di jaga dengan baik mana ada cantiknya. Jika yang huduh di jaga kebersihan dan di beri kasih sayang ia akn cantik.. Ada orang kucing cantik akn jadi buruk, sebab nak hanya untuk syarat...

Duduk di kawasan Putrajaya dengan karenah jiran-jiran yang sangat menjaga kerbersihan serta tidak suka kucing sebab najisnya. Pernah 2 ekor anak kucingku hilang,’tak mau tuduh sesiapa’ tapi ada bukti, ada orang buang. Last aku terjumpa akhirnya dengan keadaan yang sangat daif kaki depannya putus dan berulat..( ya Allah hancur hatiku, apa dosa kucing ). Aku hanya mampu menangis dan bawa balik dan bawa jumpa doktor... (gambar). Tak cantik bulu tapi dia juga mahluk yang perlu kasih sayang.


Eric ngan adik beradik dia sedang santai...ngehh


Aku suka kucing mungkin waris perasaan dari arwah ayah, tidak kesah cantik atau tidak. Tapi semuanya kucing jalanan... Namun akhirnya aku dapat baka kacukan dan cantik serta mahal, sebab kucing ku KAWEN ngan kucing jiranku yang macho dan though. Kucingku jalananku mungkin kacukan kucing hutan, kacukan pulak dengan kucing persian jiran yang cantik bulu kembang heret tanah he he.. lahirnya ‘mine coon’.. fuyoooo. Doktor kata ‘u sangat bertuah..bukan senang nak dapat kucing jenis ni serta harga pun mahal.. Yes hasil yang aku dapat berbalui..


NI ERIC HE HE NAMPAK GARANG TAPI MANJEEE..



Kucing jalanan lebih memerlukan perlindungan. Mereka makan apa saja untuk mempertaruhkan hidup. Tidak seperti kucing mahal, makan makanan tertentu yang mahal, kos penjagaan yang cerewet..
Kucing jalanan yang berkudis dan berkurap nasibnya malang, bagai mana jika tidak di rawat? Mati sia-sia dan sangat naif dan siksanya mereka..huhu.. sedeyy J

Kitalah harapan mereka untuk mendapat kehidupan yang sedikit sepurna dari hari biasa. Salahkah kita berkongsi sedikit rezki yang kita dapat dengan mereka? Akan jatuh mufliskah kita?



Jika kita jaga dengan baik, kucing-kucing akan cantik dan sihat..berbaloi dengan kasih sayang dan perhatian..Kita akn lebih menghargai serta di hargai. Kepuasan hanya kita yang rasa dari seekor kucing jalanan yang melarat jadi seperti yang ada. Paling bermakna mereka menjadi sebahagian dari keluarga kita..st aku terjumpa akhirnya dengan keadaan yang sangat daif kaki depannya putus dan berulat..( ya Allah hancur hatiku, apa dosa kucing ). Aku hanya mampu menangis dan bawa balik dan bawa jumpa doktor... (gambar). Tak cantik bulu tapi dia juga mahluk yang perlu kasih sayang.

Aku suka kucing mungkin waris perasaan dari arwah ayah, tidak kesah cantik atau tidak. Tapi semuanya kucing jalanan... Namun akhirnya aku dapat baka kacukan dan cantik serta mahal, sebab kucing ku KAWEN ngan kucing jiranku yang macho dan though. Kucingku jalananku mungkin kacukan kucing hutan, kacukan pulak dengan kucing persian jiran yang cantik bulu kembang heret tanah he he.. lahirnya ‘mine coon’.. fuyoooo. Doktor kata ‘u sangat bertuah..bukan senang nak dapat kucing jenis ni serta harga pun mahal.. Yes hasil yang aku dapat berbalui..

Kucing jalanan lebih memerlukan perlindungan. Mereka makan apa saja untuk mempertaruhkan hidup. Tidak seperti kucing mahal, makan makanan tertentu yang mahal, kos penjagaan yang cerewet..
Kucing jalanan yang berkudis dan berkurap nasibnya malang, bagai mana jika tidak di rawat? Mati sia-sia dan sangat naif dan siksanya mereka..huhu.. sedeyy 



NIE TOFFIE YG SEKSI..kurip gak kawan bagi he he..dah cantikkk..


Kitalah harapan mereka untuk mendapat kehidupan yang sedikit sepurna dari hari biasa. Salahkah kita berkongsi sedikit rezki yang kita dapat dengan mereka? Akan jatuh mufliskah kita?
Jika kita jaga dengan baik, kucing-kucing akan cantik dan sihat..berbaloi dengan kasih sayang dan perhatian..Kita akn lebih menghargai serta di hargai. Kepuasan hanya kita yang rasa dari seekor kucing jalanan yang melarat jadi seperti yang ada. Paling bermakna mereka menjadi sebahagian dari keluarga kita..




NIE SOKKY..ADIK BERADIK ERIC, SPECIES LAIN LAK HE HE..

C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

No comments:

Post a Comment