Cinta Kasih

Wednesday, April 10, 2013

Peritnya menahan SEBUAH RASA




Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum..




Mungkin ada yg menyampah bila aku menulis atau buat statemnt di wall facebook atau memanjangkan blog, tapi aku ingin berkongsi dengan yang sudi..mungkin kita ada persamaannya..Aku berasa bahawa Allah begitu menyayangi dan menyintai aku ( kita ) dgn segala nikmat yg telah di berikan,nikmat yang aku sedari atau tidak aku sedari. segala anugrah, salah satunya suka membaca dan menulis, dengan membaca aku semakin mngenali Allah dan Rasul, semakin mngenali sifat jati diri orng ternama yang soleh dan mulia...



Dengan membaca aku dapat melipat ruang dan waktu. Aku dapat ,merasakan hidup di pelbagai tempat dan saat. Aku boleh merasa pelbagai perasaan jiwa. Aku boleh merasakan ketulusan Abu Bakar ketika menemani hijrah Baginda Rasul. Aku dapat merasakan dasyatnya doa Baginda Nabi semasa berdoa sambil menangis menjerang perang Badar. Aku boleh merasakan kesedihan kota Madinah saat Rasulullah wafat. Saya boleh merasakan betapa pilunya ketika  sayyidina Husein, cucu Rasulullah s.a.w di bantai di Karbala. Aku boleh merasakan semangat Imam Al-Bukhari saat bertahun-tahun mengembara mengumpul hadis-hadis sahih. Aku dapat merasakan semangat keberanian yang tiada bandingannya ketika mendengar pidato Thariq bin Ziyad saat membakar kapal-kapal tenteranya, apabila berpijak saja di bumi Andalus.





  Istana Al-Hamra 




Al Hamra



Dengan membaca aku boleh merasakan indahnya musim bunga di istana Al-Hamra. Aku boleh merasakan dasyatnya rasa rindu Majnun pada Laila. Aku dapat mencium aroma darah yang menggenang di Kota Bagdad kerana penyembelihan yang di lakukan oleh tentera Tartar. Saya juga dapat merasakan perasaan hancur seorang ayah di Palestin apabila anak kesayangannya ditembak mati di pangkuannya oleh tentera Israel, seperti yang pernah dialami ayah Muhammad Al-Dorrah. Saya dapat merasakan ketenangan hidup bergelut dengan laut dan ikan yu sendirian berhari-hari dan bermalam-malam seperti yang pernah dialami pak tua dalam The Old Man and The Sea. Saya dapat merasakan rasa semangat kenegaraan yang tiada tandingan sejak kemerdekaan di kecapi... Persekutuan Tanah Melayu di isytiharkan cara rasmi tepat jam 9:30 pagi pada 31 Ogos 1957.  Kemerdekaan ini di isytiharkan di Stadium Merdeka di saksikan 20.000 orang termasuklah Raja-raja Melayu.. Syukur Ya Allah.
Itulah setitis perasaan yang aku dapat dari membaca. Masih ada ribuan perasaan dan pengalaman dari membaca yang tak mungkin aku ceritakan di sini. Ini adalah satu anugrah yang aku rasakan sangat indah, saya rasakan betapa Tuhan sangat mencintai aku...





                             31 Ogos 1957


Dengan menulis juga, aku merasakan kenikmatan yang tidak kurang dengan kenikmatan menbaca. Dengan menulis aku dapat mengajak jiwaku bersemangat , bahagia, sedih, haru, bergetar dan sebagainya; Aku dapat mengajak orang lain merasakan apa yang aku rasa, bagi yang mahu berkongsi (share).
Dengan menulis aku dapat mrngajak jiwaku bersemangat ketika lemah . Aku dapat mengajak jiwaku optimis memandang terang cahaya ketika sedang berasa sedih dan redup. Dengan menulis aku seolah dapat mengubati diri dan jiwaku, aku lebih rasa berdaya. Aku berasa mendapat ruang yang cukup untuk mngajak diri sendiri dan orang lain berusaha menjadi lebih baik.

Dengan menulis aku dapat merasakan  betapa Tuhan begitu mencintaiku. Allahu akhbar. Aku akan terus menulis sehingga jemariku kaki, dakwat kering dan pena reput.. ^______^.






                                                       ~**~ Arora 2013 ~**~




C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

1 comment: