Friday, December 20, 2013

~BerTeDuH 1~



 (•̃͡-̮•̃͡) ' •░Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ*°• Gemersik FM •░Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ*°• (•̃͡-̮•̃͡) '~ 



~BERTEDUH DI SINI~




Renyai  masih menyisahkan genangan dalam perjalanan
aku begitu menyukai saat  saat itu
dimana kamu memandangku dalam gigil
dan aku benci senja ini
sebab kamu tak hadir saat menunggu hujan reda

ku biarkan luruh hujan jatuh di kaca jendela
lalu jatuh menggenangi halaman hati...
sembari memikirkan kau menghangatkan gigil hatiku
dengan wajah sendumu dalam sisa beku hujan

setelah kepulanganku saat ini
aku akan belajar melupakan pertigaan hatimu

lorongnya terlalu sempit dan sulit di mengerti
untuk mata dusunku yang kebingunan tentang cinta mu

Aku kian lelah untuk membuntang percayaku
lantas aku bersenda dengan anganku bahawa kau bagiku hanya kilas bayangan



~usah terlupa perasaan hati saat mula kita bertemu~


Pergi saja dan jangan ekori aku dengan simbahan dusta
mainan kata..
aku mampu untuk melangkah sendiri dari teduhanmu

Redah hujan bagiku harap yang indah dan dingin
aku mampu menjadi anak anak kecil yang bahagia dalam hujan
bermain lopak serta minum tawar hujan jadi manis..


~KU TINGGALKAN TEDUHAN INI DEMI KAU DAN DIA~


Selamat tinggal 'TEDUHANKU'..


                          (•̃͡-̮•̃͡) ' •░Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ*°• Gemersik FM •░Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ*°• (•̃͡-̮•̃͡) '~ 

C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Monday, April 22, 2013

~Kronologi Kucing Jalanan~



Adakah yang mahu? Adakah yang simpati?



DI JALANAN INI SANGAT BAHAYA UNTUK ANAK-ANAK KUCING..




" Kesiannya kucing ni...takde ke orang nak ambil dia untuk dibela ke?"
 (gambar kucing kurap)


NI EDDIE YG PUTUS SEBELAH KAKI DEPANNYA.


Tak dapat aku bayangkan betapa pedih dan sakitnya luka itu..huhu..
Mengapa tidak, sebab kurap, kudis, kurus, kotor dan warna tak menarik....
Soalan yang selalu kita ajukan ialah “cantik tak kucing tu?”. Mengapa jika berkudis, kotor, di hurungi kutu dan lalat? Apakah anda mahu?

Dalam kamus hidupku tak ada istilah cantik, menarik serta jenis apa jika mahu membela binatang bernama kucing. Aku teringat arwah ayahku, setiap kali dia pergi kemana2, ke pantai, ke kedai di kaki lima, atau lalu di kapung dan longkang-longkang, jika jumpa kucing pasti dia bawa balik. Sehingga satu peringat arwah umiku bagi amaran, jika dia bawa bali lagi kucing-kucing umi akn tinggalkan ayah, biar ayah hidup saja dengan kucing2 jalanan itu, sebab umi tak larat jika yang di bawa balik tu kucing cantik gebu tak apa, ini kucing kudis berkurap. Ada yg bernanah-nanah.. tapi dengan cara tradisonal sebab di ulu desa mana ada klinik haiwan masa tu.. Arwah ayah dengan buat telinga pekak dengan bebelan umi rawat kucing-kucing tersebut sehingga pulih, yang botak tumbuh bulu, yang busuk di mandikan sehingga wangi, pakai sabun basuh kain. Ha ha...


Siapa yang mahu jika begini? tapi aku rasa dia pun punya perasaan ingin seperti kucing2 peliharaan lain..


Nak kucing yang cantik sekali kalau tidak di jaga dengan baik mana ada cantiknya. Jika yang huduh di jaga kebersihan dan di beri kasih sayang ia akn cantik.. Ada orang kucing cantik akn jadi buruk, sebab nak hanya untuk syarat...

Duduk di kawasan Putrajaya dengan karenah jiran-jiran yang sangat menjaga kerbersihan serta tidak suka kucing sebab najisnya. Pernah 2 ekor anak kucingku hilang,’tak mau tuduh sesiapa’ tapi ada bukti, ada orang buang. Last aku terjumpa akhirnya dengan keadaan yang sangat daif kaki depannya putus dan berulat..( ya Allah hancur hatiku, apa dosa kucing ). Aku hanya mampu menangis dan bawa balik dan bawa jumpa doktor... (gambar). Tak cantik bulu tapi dia juga mahluk yang perlu kasih sayang.


Eric ngan adik beradik dia sedang santai...ngehh


Aku suka kucing mungkin waris perasaan dari arwah ayah, tidak kesah cantik atau tidak. Tapi semuanya kucing jalanan... Namun akhirnya aku dapat baka kacukan dan cantik serta mahal, sebab kucing ku KAWEN ngan kucing jiranku yang macho dan though. Kucingku jalananku mungkin kacukan kucing hutan, kacukan pulak dengan kucing persian jiran yang cantik bulu kembang heret tanah he he.. lahirnya ‘mine coon’.. fuyoooo. Doktor kata ‘u sangat bertuah..bukan senang nak dapat kucing jenis ni serta harga pun mahal.. Yes hasil yang aku dapat berbalui..


NI ERIC HE HE NAMPAK GARANG TAPI MANJEEE..



Kucing jalanan lebih memerlukan perlindungan. Mereka makan apa saja untuk mempertaruhkan hidup. Tidak seperti kucing mahal, makan makanan tertentu yang mahal, kos penjagaan yang cerewet..
Kucing jalanan yang berkudis dan berkurap nasibnya malang, bagai mana jika tidak di rawat? Mati sia-sia dan sangat naif dan siksanya mereka..huhu.. sedeyy J

Kitalah harapan mereka untuk mendapat kehidupan yang sedikit sepurna dari hari biasa. Salahkah kita berkongsi sedikit rezki yang kita dapat dengan mereka? Akan jatuh mufliskah kita?



Jika kita jaga dengan baik, kucing-kucing akan cantik dan sihat..berbaloi dengan kasih sayang dan perhatian..Kita akn lebih menghargai serta di hargai. Kepuasan hanya kita yang rasa dari seekor kucing jalanan yang melarat jadi seperti yang ada. Paling bermakna mereka menjadi sebahagian dari keluarga kita..st aku terjumpa akhirnya dengan keadaan yang sangat daif kaki depannya putus dan berulat..( ya Allah hancur hatiku, apa dosa kucing ). Aku hanya mampu menangis dan bawa balik dan bawa jumpa doktor... (gambar). Tak cantik bulu tapi dia juga mahluk yang perlu kasih sayang.

Aku suka kucing mungkin waris perasaan dari arwah ayah, tidak kesah cantik atau tidak. Tapi semuanya kucing jalanan... Namun akhirnya aku dapat baka kacukan dan cantik serta mahal, sebab kucing ku KAWEN ngan kucing jiranku yang macho dan though. Kucingku jalananku mungkin kacukan kucing hutan, kacukan pulak dengan kucing persian jiran yang cantik bulu kembang heret tanah he he.. lahirnya ‘mine coon’.. fuyoooo. Doktor kata ‘u sangat bertuah..bukan senang nak dapat kucing jenis ni serta harga pun mahal.. Yes hasil yang aku dapat berbalui..

Kucing jalanan lebih memerlukan perlindungan. Mereka makan apa saja untuk mempertaruhkan hidup. Tidak seperti kucing mahal, makan makanan tertentu yang mahal, kos penjagaan yang cerewet..
Kucing jalanan yang berkudis dan berkurap nasibnya malang, bagai mana jika tidak di rawat? Mati sia-sia dan sangat naif dan siksanya mereka..huhu.. sedeyy 



NIE TOFFIE YG SEKSI..kurip gak kawan bagi he he..dah cantikkk..


Kitalah harapan mereka untuk mendapat kehidupan yang sedikit sepurna dari hari biasa. Salahkah kita berkongsi sedikit rezki yang kita dapat dengan mereka? Akan jatuh mufliskah kita?
Jika kita jaga dengan baik, kucing-kucing akan cantik dan sihat..berbaloi dengan kasih sayang dan perhatian..Kita akn lebih menghargai serta di hargai. Kepuasan hanya kita yang rasa dari seekor kucing jalanan yang melarat jadi seperti yang ada. Paling bermakna mereka menjadi sebahagian dari keluarga kita..




NIE SOKKY..ADIK BERADIK ERIC, SPECIES LAIN LAK HE HE..

C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Wednesday, April 10, 2013

Peritnya menahan SEBUAH RASA




Bismillahir-Rahmanir-Rahim.. Assalamualaikum..




Mungkin ada yg menyampah bila aku menulis atau buat statemnt di wall facebook atau memanjangkan blog, tapi aku ingin berkongsi dengan yang sudi..mungkin kita ada persamaannya..Aku berasa bahawa Allah begitu menyayangi dan menyintai aku ( kita ) dgn segala nikmat yg telah di berikan,nikmat yang aku sedari atau tidak aku sedari. segala anugrah, salah satunya suka membaca dan menulis, dengan membaca aku semakin mngenali Allah dan Rasul, semakin mngenali sifat jati diri orng ternama yang soleh dan mulia...



Dengan membaca aku dapat melipat ruang dan waktu. Aku dapat ,merasakan hidup di pelbagai tempat dan saat. Aku boleh merasa pelbagai perasaan jiwa. Aku boleh merasakan ketulusan Abu Bakar ketika menemani hijrah Baginda Rasul. Aku dapat merasakan dasyatnya doa Baginda Nabi semasa berdoa sambil menangis menjerang perang Badar. Aku boleh merasakan kesedihan kota Madinah saat Rasulullah wafat. Saya boleh merasakan betapa pilunya ketika  sayyidina Husein, cucu Rasulullah s.a.w di bantai di Karbala. Aku boleh merasakan semangat Imam Al-Bukhari saat bertahun-tahun mengembara mengumpul hadis-hadis sahih. Aku dapat merasakan semangat keberanian yang tiada bandingannya ketika mendengar pidato Thariq bin Ziyad saat membakar kapal-kapal tenteranya, apabila berpijak saja di bumi Andalus.





  Istana Al-Hamra 




Al Hamra



Dengan membaca aku boleh merasakan indahnya musim bunga di istana Al-Hamra. Aku boleh merasakan dasyatnya rasa rindu Majnun pada Laila. Aku dapat mencium aroma darah yang menggenang di Kota Bagdad kerana penyembelihan yang di lakukan oleh tentera Tartar. Saya juga dapat merasakan perasaan hancur seorang ayah di Palestin apabila anak kesayangannya ditembak mati di pangkuannya oleh tentera Israel, seperti yang pernah dialami ayah Muhammad Al-Dorrah. Saya dapat merasakan ketenangan hidup bergelut dengan laut dan ikan yu sendirian berhari-hari dan bermalam-malam seperti yang pernah dialami pak tua dalam The Old Man and The Sea. Saya dapat merasakan rasa semangat kenegaraan yang tiada tandingan sejak kemerdekaan di kecapi... Persekutuan Tanah Melayu di isytiharkan cara rasmi tepat jam 9:30 pagi pada 31 Ogos 1957.  Kemerdekaan ini di isytiharkan di Stadium Merdeka di saksikan 20.000 orang termasuklah Raja-raja Melayu.. Syukur Ya Allah.
Itulah setitis perasaan yang aku dapat dari membaca. Masih ada ribuan perasaan dan pengalaman dari membaca yang tak mungkin aku ceritakan di sini. Ini adalah satu anugrah yang aku rasakan sangat indah, saya rasakan betapa Tuhan sangat mencintai aku...





                             31 Ogos 1957


Dengan menulis juga, aku merasakan kenikmatan yang tidak kurang dengan kenikmatan menbaca. Dengan menulis aku dapat mengajak jiwaku bersemangat , bahagia, sedih, haru, bergetar dan sebagainya; Aku dapat mengajak orang lain merasakan apa yang aku rasa, bagi yang mahu berkongsi (share).
Dengan menulis aku dapat mrngajak jiwaku bersemangat ketika lemah . Aku dapat mengajak jiwaku optimis memandang terang cahaya ketika sedang berasa sedih dan redup. Dengan menulis aku seolah dapat mengubati diri dan jiwaku, aku lebih rasa berdaya. Aku berasa mendapat ruang yang cukup untuk mngajak diri sendiri dan orang lain berusaha menjadi lebih baik.

Dengan menulis aku dapat merasakan  betapa Tuhan begitu mencintaiku. Allahu akhbar. Aku akan terus menulis sehingga jemariku kaki, dakwat kering dan pena reput.. ^______^.






                                                       ~**~ Arora 2013 ~**~




C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Monday, February 18, 2013

Takdir itu Untukku..


Bismillahirrahmanirrahimm..




Aku hanya mampu berharap..;-((









~( "kongsilah sesuatu yang boleh mendekatkan dirimu pada pencipta,yang boleh

menambah saham akhiratmu,kita tidak akan dapat puaskan hati manusia,cukuplah 


mencari keredhaan Allah" )

.
 Namun, tidak terduga tangan yang sedang berupaya menyambut rupanya tidak kesampaian.
  
Dicantas tegahan dan mundur segala keriangan.

Jika sesuatu ditakdir menjadi milik kita,  berbekal usaha yang sedikit cuma, sudah mampu 

diraih dengan mudah.  Namun, jika sesuatu itu bukanlah ditakdirkan menjadi milik kita, 

perancangan paling mega yang kita cetuskan pun tidak mampu menandingi takdir Ilahi, sudah 

pasti kita tidak akan boleh memilikinya.

Segala yang ada di dunia ini adalah hak Allah.  kerajaanNya luas meliputi alam raya, angkasa dan segala-galanya adalah milik Allah.  Dan apa yang Allah kurniakan kepada kita, itulah rezeki kita jua dariNya.  Bersyukurlah.  Jangan di tangisi apa yang bukan menjadi milik kita.  Allah tidak mengizinkannya kerana Allah tahu kita berhak memiliki yang lain.  Allah sedang menilai kesabaran kita dan jika kita bersabar tentunya ada anugerah dariNya buat kita.
 Ibnu Atoillah : 

“Untuk meringankan kepedihan bala yang menimpa, hendak dikenal bahawa Allah-lah yang menurunkan bala itu. Dan yakinlah bahawa keputusan (takdir) Allah itu akan memberikan yang terbaik.”

Terkadang cinta yang menginap di hati manusia jua suatu ujian.  Dihadirkan perasaan itu dan pula dijauhkan dari mendapatkannya.  Makanya, kita teruji dan mendepani hari-hari suram.  Cubalah sedaya upaya untuk menepis setiap godaan.  Percayalah bahawa jika sesuatu yang ditakdirkan betul-betul untuk kita, sesukar apa pun, dia akan kembali kepada kita.  Begitu jua lah sebaliknya.

“Tidak sekali-kali akan menimpa Kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah Pelindung kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang yang beriman bertawakal.

 (Surah al-Taubah 9: 51).”


Sapulah air mata yang terbit dari rasa kecewa.  Kau terluka dan merana,
tentunya Dia mengetahuinya.  Alangkah indahnya jika perasaan itu diganti
dengan tawakal dan redho.  Berdoalah pada Allah yang memiliki segalanya.
Semoga Allah ubati kekecewaan yang dirasa dengan bahagia yang akan
hadir di kemudiannya.

InshaAllah…yakini bahawa Allah lah sebaik-baik pengatur kehidupan insan.



C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Wednesday, January 30, 2013

Akulah Wanita Itu...





Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah s.a.w. akan hal tersebut, jawab Baginda s.a.w., “Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia”.





Hebat wanita bukan kerana kepintarannya
Hebat wanita bukan kerana Kecantikannya
Hebat wanita bukan kerana dirinya dikenali ramai
Dan bukan kerana disampingnya ada lelaki kacak dan kaya

Tapi wanita hebat adalah
Wanita yang mampu terus berdiri menyelesaikan masalahnya
Mampu berdoa dan percaya bahawa ALLAH yang adalah sumber “kekuatan”

Wanita hebat melukis kekuatan melalui proses kehidupan
Bersabar saat tertekan
Tersenyum saat Hati Menangis..



Gembira dan bahagia tika menyabit padi kiranya ianya ditanam sendiri. Begitu juga jiwa manusia itu bukan tumbuh kerana upah tetapi kerana kerja yang patut mendapat upah.


Biar kamu tidak cantik di mata penghuni bumi tetapi namamu menjadi perbualan penghuni langit.






C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Saturday, January 5, 2013

~Beringat-ingatlah Kita~''TIDUR'





Siapa disini suka tidur lewat malam ? ? ?

Aku merupakan salah seorang manusia yang suka jadi kelawar malam dan kali ini aku nak beritahu kesan – kesan yang berlaku atas diri aku dan mungkin anda atau kamu akibat tidur lewat malam .

~Time duk menulis ni sebenarnya atas katil kat wad no 2, ha ha. tangan masih drip..tapi dah semalam tidur, malam ni dapat gangguan tidur, dan doktor Fazli bukan main bermurah hati melayanku dengan ceramahnya tentang keburukan tidur lewat..adushhh..lebih sakit dari tusukan jarummmm ni..:p

TAK CUKUP TIDUR








- - Haha , sah – sah la kan . Bagi yang pelajar atau pekerja tu , malam ni kamu dah tidur lewat esok nak bangun awal pula pergi kelas dan kerja . Berapa jam je dapat tidur ? Kesan tak cukup tidur dan tidur lewat malam ni sama saja sebenarnya .

TIDAK CERGAS (Kesihatan)

- - Tidur malam sangat penting untuk kita kekal cergas , macam mana sekalipun kita berjaga waktu malam sehingga subuh dan tidur secukupnya pada waktu pagi hingga ke tengah hari . (tidur selepas subuh kan tak elok juga) . Tidur lewat boleh buat tekanan darah jadi rendah . Bagi perempuan , mengikut tinjauan aku period mereka akan terganggu (ini tinjauan aku , kalau salah maaf ya)

BERKEMUNGKINAN MENGALAMI MASAALAH TIDUR...ngehhh..AWAS!! satg lagi mengamuk la tu..





- - Kalau anda tak ada masalah tidur sebelum ini dan tetiba mengamalkan habit tidur lewat malam , anda berkemungkinan bakal mendapat masalah tidur seperti Insomnia atau Hypersomnia .

GANGGAN UMENTAL , EMOSI DAN FIZIKAL




- - Tidur lewat malam boleh jadikan kita GEMUK(aku tengah malam selalu lapar) dan susah nak KURUSkan badan(reaksi dalaman badan kita) .

- - Dari segi emosi pula , mereka akan jadi lebih pemarah , mood tak menentu (sway) dan macam – macam lagi emosi negatif (tak kan dapat positif la)

- - Tak perlu nak siapkan kerja sampai lewat malam sebab apa yang bakal anda korbankan apabila tidur lewat malam ialah mental yang akan jadi lembab dalam erti kata lain , B.L.U.R . (PERCAYALAH !)

SENANG DAPAT PENYAKIT DAN LAMBAT SEMBUH







- Memang senang dapat penyakit dan susah nak sembuh selagi anda mengamalkan habit ini . Kurang tidur dan lewat tidur ini juga akan memberi kesan apabila kita sudah tua kelak (kata doktor) . Sekarang tak nampak sangat , nanti dah tua baru tahu .

(For me myself , aku pernah batuk berkahak selama 3 bulan , muntah kahak dan kesihatan aku memang ditahap yang rendah . Makan ubat pun tak beri kesan . Bila disiasat rupa – rupanya sebab tidur lewat dan aircond menjadi puncanya (bukan tibi ya) ).
Memang dari kecik pun hidup sakit manjang..

Setelah di sahkan Leukemia laaaagiilah aku tak boleh tidur..takyah cerita la, empunya diri ja la tau kenapa... ermmmm..sukarkan... Tak pa itu aku..dan aku harap u all dah baca ni ambiklah yang baik2..

Jaga diri dan kasihatan.. kalau sakit kauranggg la yang susah bukan aku..dan aku memang dah sakit la ni..tapi jap lagi tidurla sang mata..hiks hiks hiks..

Inilah kesan – kesan yang aku alami sepanjang tidur lewat malam . Jadi , cuba elakkan tidur lewat malam ya kawan – kawan .

~peringatan untuk aku juga~ Oleh doktor pakarku..bukan doktor Cinta..:p..




C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

~Siapa Kita???`



*peringatan untuk diri sendiri ke arah yang lebih 'baik' .








                                           Maka , siapa kita untuk menilai dugaan orang ? We are just nothing ,


-kita tak akan mampu nak jadi SEMPURNA ,
... tetapi ...
kita boleh 'goal' ke arah yang HAMPIR sempurna -

Seringkali , acap kali dan bla . . bla . . bla . . (ini bukan belog 'pure' bahasa melayu , harap maaf seandainya ada yang tersalah) . Orite back to the REALLL topic .



Sepertimana rezeki berada di tempat , suasana , keadaan yang berbeza pada setiap manusia . . seperti itu jugalah dugaan . Tempat ? Keadaan ? Tak sama . . Perasaannya ? Lagilah tak sama  u..

Dugaan diberi selaras dengan apa yang kita MAMPU . Ada orang diberi dugaan seawal usia , ada yang diberi kemudiannya . Ada dugaan yang mungkin orang nampak 'kecil' tapi perasaannya sangat menyeksakan . Itulah dugaan , apalah dugaan tanpa bermain dengan emosi ?

Kadang , kita perlu positif dengan dugaan . POSITIFkan diri apabila menghadapi saat kritikal ke

Setiap dugaan yang datang , sentiasalah ingatkan diri yang akan ada 'dugaan lebih besar merana hanya itu dan doa yang ada pada kita apabila tercabar .
nanti di hadapan . Jalan kehidupan kita bukannya lurus sepanjang masa , ada yang berliku , berbukit , berlubang dan jalan mati . Kita bukan sentiasa stabil , kadang terjatuh dan terluka . Kadang berdiri namun getar .

Walaupun begitu , ini bukanlah alasan untuk mengelak dan kita memang tak mampu mengelak . Sepertimana masa terus berputar , jalan yang dilalui turut bergerak sama . Seandainya tiba di jalan mati , sentiasa fikir ' it's not like the end of the journey . ' Turn around , cari jalan lain . . kadang hidup akan tersesat tapi tak apa sebab kita belum lagi tiba di 'Perjalanan Terakhir' .

Kepada yang telah menghadapi dugaan dan merasa diri GAGAL . No , you didn't . . Buktinya , anda masih berdiri dan bernafas . Bagi saya , orang yang betul - betul gagal ialah mereka yang GAGAL dalam menghargai kehidupan mereka (Mati Bunuh Diri) .

Kepada yang 'bersyukur' dengan dugaan yang diberi , mereka akan tersenyum dan merasa bahagia sekarang kerana mereka menjadi lebih kuat dari sebelumnya , lebih matang dan makin memahami dunia .

Bagi yang mendalami erti 'dugaan' mereka , pasti akan lebih gagah dan tidak gentar apabila dugaan baru datang menempuh . Kerana mereka tahu ' itu hanya angin ribut sepintas lalu , 'angin ribut yang boleh meranapkan semua rasa tetapi sepintas lalu yang sekejap cuma dibandingkan seluruh kehidupan kita .


Dugaan akan menjadi lebih senang sekiranya kita sudah tetapka ' mindset ' yang positif kerana MIND POWER IS WAY MORE POWERFUL THAN PHYSICAL POWER . Kenapa seseorang yang dikejar anjing boleh lari lebih laju walhal sebelum ini dia tidak pernah selaju itu ? Kenapa bila esok harinya ada test kita mampu belajar sampai habis bab , berjaga malam padahal tak mampu sebelum ini ? <--(ok , ini jangan buat , study last minute contoh yang tak elok) . Kenapa ? Kenapa ? Sebab 'mind power' .

Jangan juga beranggapan yang ok , aku dah ada dugaan yang sangat besar !!! Well , you are not yet , YOU ARE NOT YET . . selagi hidup belum berakhir , kita tak akan tahu dugaan mana yang paling besar sebab ada orang lebih hebat dugaannya . Jangan juga fikir terlalu 'hebat sangat' dah berjaya menempuh cabaran , ada juga yang sampai boleh 'berkhayal dan imaginasi tentang betapa besarnya dugaan (sehingga merasa besar) . Sentiasalah berada pada aras yang sederhana .

Mereka yang menghadapi dugaan tidak akan sombong atau menunjuk bahawa mereka pernah merasa dugaan seberat jiwa menanggung melainkan hanya untuk berkongsi dan menaikkan semangat kepada mereka yang lain dalam ke'alpa'an terlupa tentang erti dugaan .

Saya perasan , adakalanya orang lain memandang rendah tidak kurang juga memperlekehkan dugaan yang dihadapi oleh seseorang .
Kata - kata seperti ;

- AKU PUNYA DUGAAN , LAGI BESAR DARI KAU/DIA/MEREKA LAH .
- AKU PERNAH KENA LAGI TERUK , OK JE .
- KAU TAK TAHU APA AKU AKU RASA , LAGI SEKSA DARI KAU .
- EK ELEHH , ITU JE ? AKU LAGILAH .

Kekadang , saya agak kurang berkenan dengan ayat ini . Diakui , ada kata - kata dan pengalaman yang diceritakan daripada orang lain boleh buat kita yang sedih ditimpa musibah/dugaan jadi kuat . Tapi , kalau nak kata dengan niat 'nak menunjuk dia punya dugaan lebih 'BOOOMM
tue agaklah menyebalkan jiwa ..

Contohnya ;
Ada seseorang nie si A namanya , dalam hidup dia , dia rasa dugaan dia lagi besar dari orang lain . Bila orang lain ada dugaan , dia pandang rendah . Katanya , tak kuatlah dan perkataan menyentap seumpamanya .

Bagi pendapat aku , aku rasa A nie tak patut nak pandang rendah pada dugaan orang lain sebab dia tak tahu perasaannya berada di tempat orang yang mengalami dugaan itu . Walaupun dugaan yang dihadapi hampir sama tapi keadaan sebenar tak sama . Jadi siapa A untuk meninggikan diri dia , memperlekehkan dan memandang sebelah mata ?




..;;.. sekadar penulisan untuk peringatan bagi diri dan semua yang selalu lupa dan terlupa .



C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...