Saturday, March 31, 2012

~Perbualan Seorang bayi Sebelum Kelahirannya~





بسم الله الرحمن الرحيم
(Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang)








Baca dan hayati kisah di bawah ini. Fahami mesej yang cuba disampaikan. Dan paling penting, amalkan ilmu yang anda dapat.
Adalah dikisahkan….pada ketika seorang bayi akan dilahirkan ke dunia nyata.
Bayi itu bertanya kepada Tuhan : “Para malaikat di sini mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya ke dunia, tetapi bagaimana cara saya hidup di sana? Saya begitu kecil dan lemah.”
Tuhan menjawab: “Aku telah memilih satu malaikat untukmu. Dia akan menjaga dan mengasihimu dengan sepenuh hatinya.”
Bayi bertanya lagi: “Tetapi disini, didalam syurga ini, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi, bermain dan tertawa…Inikan sudah cukup bagi saya untuk berbahagia.”
Tuhan menjawab: “Malaikat mu nanti akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia di sana”
Bayi bertanya lagi: “Bagaimana mungkin saya dapat memahami orang-orang bercakap dengan saya sedangkan saya tidak memahami bahasa mereka?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar. Dan dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan mengajar kepadamu cara untuk berkata-kata.”
Bayi bertanya lagi: “Apakah yang boleh saya lakukan ketika saya ingin berbicara kepadaMu?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa dan bermunajat kepadaKu.”




gambar hiasan...





Bayi bertanya lagi:”Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat. Siapa yang akan melindungi saya nanti?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu lah yang akan melindungimu, walaupun mungkin jiwa dan raga terpaksa dikorbankannya.’

Bayi bertanya lagi: “Tapi, saya pasti akan merasa sedih kerana tidak lagi dapat melihatMu lagi.”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku dan akan mengajarkan bagaimana kamu nanti akan kembali juga kepadaKu, walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa disisimu.”

Pada saat itu, Syurga begitu tenang dan hening sehingga suara dari Bumi dapat jelas kedengaran.

Dan sang bayi bertanya perlahan : “Tuhan, jika saya terpaksa pergi sekarang ini, bolehkah Kamu khabarkan kepadaku nama malaikat yang Kamu maksudkan itu?”

Tuhan menjawab: “Kamu akan memanggil malaikatmu itu sebagai “IBU”. Maka ingatlah, sentiasa kamu berkasih sayang dengannya dan menghargai setiap pengorbanan ibu mu. Berbakti, berdoa dan cintailah dia sepanjang masa. Dialah satu-satunya harta mu yang tiada galang gantinya, dunia mahupun akhirat. ”

Dan untuk para ibu, ingatlah kisah ini dikala kamu hilang sabar dengan karenah anak-anak mu yang sedang membesar. Sesungguh nya Syurga itu dibawah telapak kakimu. Sucikanlah 4 perkara dengan 4 perkara :

  1. Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan
  2. Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu
  3. Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Robb mu
  4. Dosa-dosa mu yang lalu dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu


C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Wednesday, March 28, 2012

~Perkongsian Cinta~

Assalammu'alaikum wr.wb

(  jika kita mnyintai atau mengasihi sesorang tentu kita mmeberinya yg terbaik dan berharga bukan??Tanda sayangku pada kalian, biar terlantar dengan kesakitan yang amat, kalian tetap kukenang...)








Semoga bermanfaat

1. Apa yang paling DEKAT dengan diri kita di dunia ?
2. Apa yang paling JAUH dari kita di dunia ?
3. Apa yang paling BESAR di dunia ?
4. Apa yang paling BERAT di dunia ?
5. Apa yang paling RINGAN di dunia ?
6. Apa yang paling TAJAM di dunia ?



Jawabannya:
------------------------------------------------------------
Suatu hari, Imam Al Ghozali berkumpul dengan murid-muridnya. Lalu Imam Al
Ghazali bertanya....

Pertama,


"Apa yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?".
Murid-muridnya menjawab : "orang tua, guru, kawan, dan sahabatnya".
Imam Ghazali menjelaskan semua jawapan itu BENAR.
Tetapi yang paling dekat dengan kita adalah MATI.
Sebab itu sememangnya janji Allah SWT bahwa setiap yang bernyawa pasti akan
mati (Q.S. Ali Imran 185)

Kedua,


"Apa yang paling jauh dari diri kita di dunia ini?".
Murid -muridnya menjawab : "negara Cina, bulan, matahari dan
bintang-bintang".
Lalu Imam Ghozali menjelaskan bahawa semua jawaban yang mereka berikan itu
adalah BENAR.
Tapi yang paling benar adalah MASA LALU.
 Walau dengan apa cara sekalipun kita tidak dapat kembali ke masa lalu.
Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini dan hari-hari yang akan datang
dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama.

Ketiga,
"Apa yang paling besar di dunia ini?".
Murid-muridnya menjawab : "gunung, bumi dan matahari".
Semua jawaban itu BENAR kata Imam Ghozali.
Tapi yang paling besar dari yang ada di dunia ini adalah NAFSU (Q.S.
Al-A'Raf 179).
Maka kita harus berhati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu membawa
kita ke neraka.

Keempat,


"Apa yang paling berat di dunia ini?".
Ada yang menjawab : "besi dan gajah".
Semua jawaban adalah BENAR, kata Imam Ghozali, tapi yang paling berat adalah
MEMEGANG AMANAH (Q.S. Al-Ahzab 72).
Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika
Allah SWT meminta mereka untuk menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini.
Tetapi manusia dengan sombongnya menyanggupi permintaan Allah SWT, sehingga
banyak dari manusia masuk ke neraka karena ia tidak dapat memegang
amanahnya.

Kelima,


"Apa yang paling ringan di dunia ini?"
Ada  yang menjawab : "kapas, angin, debu dan daun-daunan".
Semua itu BENAR kata Imam Ghozali, tapi yang paling ringan di dunia ini
adalah MENINGGALKAN SHOLAT.
Gara-gara pekerjaan, kita meninggalkan sholat; gara-gara bermesyuarat, kita
meninggalkan sholat.

Dan pertanyaan keenam adalah,
"Apakah yang paling tajam di dunia ini?"
Murid-muridnya menjawab dengan serentak : "pedang".
BENAR, kata Imam Ghozali, tapi yang paling tajam adalah LIDAH MANUSIA.
Karena melalui lidah, ,manusia selalu menyakiti hati dan melukai perasaan
saudaranya sendiri.

Wassalamu'alaikum Wr. Wb.


C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Tuesday, March 6, 2012

Kenapa???

Asslamualaikumwtb..


Apa adanya kita?, siapa kita ( terutama diriku ). Kenapa harus memperkecilkan diri sendiri, kebolehan, apa saja, hatta karya. aku sering merunggut karyaku tak sehebat orng lain. Yang paling sedih aku dah creat blog ni, 'ikut dan' je ku dtng sini. Time mood ok, time idea cantik dan bumm je aku datangke daeerah blogku. Baru aku sedari, aku seolah mengannggap blogku 'TONG SAMPAH'..
Apa natijahnya sebuah 'Tong Sampah?' hina? tak guna, busuk, buruk? semua ada.. Faham2 je la kalau dah di sebut 'Tong Sampah'. Baru aku sedari, yang aku selalu silap dan anggap buruk ni la sebenarnya yang sentiasa setia menerima kumbahan suka dan duka yang aku buang ( luah ). tulis dan catit..









Kenapa?
Tak update hari ni sebab rasa malas
banyak kerja

Kenapa?
Malas nak perah otak menulis di sini
sebab idea tak mau singgah

Kenapa?
Singgah baca blog orang lain, tinggal komen
tapi tamau pula taip entry blog sendiri

Kenapa?
Buka web-page dashboard blog
tapi tak tahu nak update apa

Kenapa?
Habiskan masa tengok budak-budak ni sembang
tapi malas nak menyampuk sama

Kenapa?
Pergi technical talk petang tadi
tapi tak faham satu apa?

Kenapa?
Betulkan report projek 
assgmnt tak siap
tapi rasa makin dibetul makin salah

Kenapa?
Pergi dengar taklimat 'Bantu Gazza'
tapi tak rasa sedia pun tuk semua tu

kenapa?
Banyak kenapa tapi tak ada jawapan
Sewel atau biol ni

dan

kenapa?
rasa celaru eyh!





p.s: x sedap hati selagi tak update. So, update je la sampah sekali pun.. kan Rora dah kata,sampah-sampah sekali pun. Blog kita. Bukan kita tumpang blog orang kan kan kan lain.  Byeee 



C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

.::.SECANGKIR KASIH.::.




                                                      Adakah ... erti sebenar cinta kamu-

                                                      Seperti Cahaya ??
                                                      Tiada bau semerbak yang harus aku telan
                                                      Tiada warna yang mampu aku tafsir
                                                      Tiada rupa yang terfikir untuk di ingat

                                                      Adakah ... maksud rupa cinta kamu -








                                                       
   Seperti Udara ??
                                                           Tiada bentuk yang boleh di erat
                                                           Tiada wajah yang memandang mesra
                                                           Tiada senyum yang terlukis tepat

                                                           Adakah ... jiwa luhur cinta kamu -






                                                           Seperti Air ??
                                                           Tiada sempadan dari terus tumpah
                                                           Tiada batas dalam bertukar-tukar
                                                           Tiada halangan dari bertemu laut





C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Sunday, March 4, 2012

Asmidar - biar sampai ke bintang lirik



Tapi nak lagu ni.. kelam kelibut pun aq suuuuukaaaa sangat lagu ni..tak kesah depa ribut ka stunami ka pasal lagu 'eppy brday tu..aq nk lagu nie gak.. nak nak nak..

( Nie suasana di office baru aq yang masih belum siap sepenuhnya..meja besau ke masih tak angkut..hu hu )


Bismillah..

~Ini bukan cerita tentang raja sehari ya.. Ini cerita sehari di ulang tahunku pada 1 Mac 2012..
Sampai detik 12 malam bum banmmm.. he he, dah agak dah mesti ada para rijallurgahib bertandang sempena ulang tahun ku yg ke 30...( ce teka, rijal2 tu kawan2 aq la..)

Tapi elpp mereka bukan kapel2 qu ya.. he he.. mereka permata hatiku..Tau kan kan kan...


Ni Kat opis aq,. dah bangun lewat semalam, terlelap jam 4;00pagi hu hu..asyik layan karenah depa2 ni la.. Osppt aq tak salah kn korang sebb aq yg lebih2 layan..sebb happy ssngt..tqw3.




                                           Nah engkau.. ni bukan Jo umm, hantu jepun tu.. ni aq la..


Ni dia, tak sempat bersiap dri rumah, main sangkut dan sauk ja, sebb dah lambat pi opis. Alahai mak bos..Tulunnn..adushhh, letak mana muka aq ni, dh tak nampak my staff yang gedik2 belaka tangkap gambaq cheq.. he he cakap utara pulak..Kamek gago tok bahh.. he he..


Eh, macam tak sesuai ja baju hari ni, aq fikir terus pi class, silap waktu, class petang laoorr..




                                                   Eshhh silap conteng kat idung plak..



Hnetam saje la beb..asalkan tak macam baru bangun tidur, kejap lagi nak pi meeting..hu hu..




                                        tentang tercunggap2 nie lega sikit.. ada orng hantar bunga..he he..

 tak termasuk yang bersepah satu meja mi....lupa plak nk tangkap gambar..uishh dh terdelete..



                                     
                                        Nie salah satu yang paling aq suka, so sweet..tqw2..:-)



             ADoii ,mek Nur ni, aq tengah nyawa2 ikan ni sempat juga dia paksa aq selit bunga ni..


Ha ha, tak sudah lagi sesia fotogarafiii.. :p. mcam artis sehari plak..




                                                        Ha ha. dah puas hati korang..



                                                         Okey, aq sudah mau buat kerja nie...

Besmbnug di lain kali.. nk pi class plak..byeeee..




                                                             Menyempat gak nie..




C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

~CinTaKasih 1 Mac~


Hari hari lewat, perlan tapi pasti
Hari ini aku menuju satu puncak tangga yang baru
Karena aku akan membuka lembaran baru
Untuk sisa jatah umurku yang baru…

Daun gugur satu-satu
Semua terjadi karena izin Allah
Umurku bertambah satu-satu
Semua terjadi karena izin Allah

Tapi… cuba aku tengok kebelakang
Ternyata aku masih banyak berhutang
Ya, berhutang pada diriku…
Karena ibadahku masih terlalu sedikit

Kuraba dahiku…
Astagfirullah, sujudku masih jauh dari khusyuk
Kutimbang keinginanku….
Hmm… masih lebih besar duniawiku

Ya Allah….
Akankah aku masih bertemu tanggal dan bulan yang sama di tahun depan?
Akankah aku masih merasakan rasa ini pada tanggal dan bulan yang sama di tahun depan?
Masihkah aku diberi kesempatan ???







                                                                          Ulang tahunku hari k2 masih ada kek..tqw ..










Lilin-lilin ulang tahun, sekali lagi ku kutiup
Kali ini dengan harapan yang lebih baik
Selalu menyala tanpa pernah padam
Bahkan menjadi bara di dalam hatiku
Hingga aku selalu kuat menghadapi hari-hariku
Tidak gentar pada kegagalan
Berani bermimpi indah
Karena ulang tahun ku memang indah
Patut dirayakan, setidaknya untuk berkas hidup
Hitam atau putih, toh itu bagian dari skenario
Aku mencintai diriku, begitupun hidupku
Karena semua itu adalah berkat Tuhan yang tak terbatas
Selamat ulang tahun…,
Semoga kali ini dengan sisa umurku dapat memberikan…















          Kek ulang tahun hari Pertama..hu hu..dh licin..












                                                     Malamnya pula dgm talhlil & doa..






Semoga dipermudahkan segala urusan kami semua didunia dn lebih lagi di akhirat sana  dan semoga Engkau sentiasa memurahkan rezeki kami, kerana kami percaya atas setiap rezeki yang Engkau kurniakan, ada bahagian untuk orang lain juga. Semoga hari-hari mendatang buat kita semua akan lebih baik lagi, insyaallah..




POT PET POT PET...




JENG-JENG..Kesah Kantoi di ulang tahun ku.. Aduiyaiiii sahabat2 ku yang extd giler..macam2 hal. tak cukup aq tak boleh tidur malam pd 1 Mac, pi campus pun haru biru..Nasib bawa kek lebih Lcture spoting habisss.. siap joinnn.. tqw2.. i luv u alll..




                                    Apa Nak Jadi.. ini geng rock kapal buat latihan..nynyi eppy brday..



                             
                                                     Hu hu nk buat suprise konon kantoii...


( BSAMBUNG KOT..ahakkkss..)



C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...