Monday, March 24, 2014

Hujan Di Kota Suci




Selayang Kasih~Umrah  Hamba Yang Berdosa..

 ~KoTa Suci MH..~







Petang Jumaat~Mac 2014~::~ 

Meninggalkan kenangan yang cukup manis untuk dikenang sampai bila-bila. Teringat lagi tatkala bergegas keluar dari hotel untuk menunaikan solat asar (agak lambat kerana tertidur selepas zohor), saya tergamam sendiri di hadapan hotel. Hujan di kota suci Makkah!  Perkara yang tidak pernah terlintas dalam fikiran saya.

Menariknya, jumaat pada hari tersebut, kata abgku imam masjid al-haram, berdoa memohon hujan. Keadaan sekitar masjid yang berhabuk kerana kerja-kerja pembinaan yang giat dijalankan memungkinkan sesiapa sahaja mendapat sakit, termasuk saya. Mungkin itu antara sebab paling utama kenapa imam berdoa sedemikian. Lagipun sudah lama kota suci ini tidak dibasahi hujan.

Alhamdulillah. Mustajab sungguh berdoa di sini. Memohon hujan pada waktu zohor, sebelum asar, Allah makbulkan. Maka pada petang yang penuh barakah itu, saya kebasahan sepanjang perjalanan dari hotel ke masjid oleh hujan rahmat yang tidak pernah saya sangkakan. Saje teringin nk merasa dinginnya hujan rahmat di kota suci.. J


Terima kasih Tuhan, kerana memberi pengalaman yang paling indah buat umrahku kali ini. Alhamdulillah -

 ~*Catatan Perjalanan **~perkongsian bukan untuk menunjuk nunjuk namun yang baik ambil sebagai satu ilmu dan ikhitbar...






C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Selayang KaSih 1



Selayang Kasih~Umrah  Hamba Yang Berdosa..
KERESAHANKU DI RAUDHAH..




Raudhah Taman Syurga Melarik CinTa
Assalamualaikum...

Aq menulis lagi,pena terjaga  kembali lagi..hehehe...Sebenarnya aq tak boleh tido, pusing kanan, pusing kiri,tak pejam-pejam jugak mata den ni...Tiba-tiba tertimbul la idea untuk menulis di blog yang kesepian ini..hehehe ( sepi?? Ehemmm..Tuhankan ada,di tanah suci ni beb.. )..
Mujur laptop sebelah katil je, just on kan sahaja...



Selepas selesai doa selamat dan solat hajat disampaikan aku teringat sedikit tazkirah oleh ustaz tersebut.Takzirah tersebut mengenai tanggungjawab seorang pekerja mencari keredhan rezeki yang halal. Pada penutup tazkirah tersebut, ustaz telah berkongsikan suatu hadis iaitu:-


" Allah akan mengangkat darjat seseorang itu, jika ia MENCINTAI pekerjaan yang dilakukan"


Mataku terpejam tapi keindahan itu memanggilku sehingga setiap mimpiku ada bunga2 syurga..


Sepanjang tazkirah yang disampaikan banyak input yang berguna. Didalam pekerjaan kita haruslah iklas, jujur dan amanah dengan tanggungjawab yang diberikan, dan haruslah mencintai pekerjaan tersebut, barulah rezeki yang kita terima itu barokah...

Bagi aq, bukan sahaja didalam pekerjaan  kita perlu bersikap ikhlas, jujur, dan amanah malah didalam kehidupan seharian kita juga perlu diamalkan. Rezeki tu datang bermacam-macam iaitu rezeki pekerjaan, rezeki keluarga, rezeki jodoh, dan mcm2 la rezekinya...Kini aq syukur dengan rezeki yang dimiliki, jika pada mata kasar orang mungkin tidak memadai, tetapi aq yakin rezeki Allah..

In Shaa  Allah jika kita melakukan sesuatu itu dengan ikhlas, jujur dan amanah Allah akan memberikan rezeki yang terbaik yang tidak dijangka-jangka pada kita pada suatu hari nti, hanya cepat atau lambat sahaja..Oleh itu, terima kasih dengan peluang yang diberikan..

Apa pun kita haruslah la berdoa dan percaya pada rezeki, Jika sesuatu perkara itu kita buat dengan sepenuh hati, Allah akan memudahkan segala urusan..Kadang-kadang didalam perkara yang kita alami mungkin tak lepas dengan ujian yang diberikan, tapi percayalah  setiap ujian yang diberikan ada hikmah disebaliknya. Setiap ujian yang diberikan tanda Allah sayang pada kita. Pedulikan semua kata-kata orang sebab semuanya perancangan dr NYA..

Aseymen aq suka pegang kata-kata ini:-

                           
    "What you give, you will get back"

Baik yang kita beri, baik juga la yang kita akan terima nanti, jika buruk yang kita bagi buruk juga yang akan kita terima..Sebab "Janji Allah itu Pasti!!" Amin sehingga aku berasa tidak akan pernah lelah untuk bermohon dan meminta pada NYA..





Allah sangat suka kepada hamba2Nya yang sentiasa berdoa dan mengadu..



Wah! panjang pulak aq melalut tgh mlm2 buta ini...Mata  ni pun tiba2 mcm dah nak layu, besor kecik, besor kecik je tgok skrin laptop ni..

Oleh itu, mohon aq ini berundur diri bagi beradu dahulu yea...Assalamualaikum...:)


p/s: Semua juadah jamuan yang disediakan sedap-sedap belaka, kekenyangan mcm ular sawa balik td..hehehe..:)



C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Wednesday, March 19, 2014

Maaf..



                  MAAFKAN AKU..

Berjanji ku
Disuatu ketika
Bahwa aku takkan menduakanMu
Dan aku takkan biar sesiapa
Cuba memalingku dari jalan bahgia..

Ternyatalah perjalanan ini
Tidak semudah yang ku tafsirkan
Jalannya berliku
Turunnya berliku
Jika tersilap langkah
Menyesal sesal selamanya

Kasih andai cinta yg kusemai
Rapuh menanti ditewas dugaan
Maafkan aku
Kiranya tak tertanggung
Segala harapan yang diberikan
Maafkan aku
Yang tiada berdaya
Kerna bukan niatku untuk melakukannya

Kasih andai cinta yg kusemai
Rapuh menanti ditewas dugaan
Maafkan aku
Kiranya tak tertanggung
Segala harapan yang diberikan
Mungkinkan ada pengampunan dariMu
Kembalikan fitrah kehambaanku
Hinanya aku
Merayu kepadaMu
Setelah kering dosa yang kulakukan
Maafkan aku
Yang tiada berdaya
Kerana bukan niatku untuk melakukannya

Khilaf yang sering terlanjur
Aku hanya hamba Mu yang lemah
Namun tetap berharap..






Jangan pernah putus asa... 
kerana andai guru mengajar berdiri....
 anak murid pasti pandai berlari!


muhasabah Cinta...










C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Tuesday, March 11, 2014

~PiCiSan~2








 Yang sebenarnya aq pung tak faham apa yang aq buat ni..Tetiba hari ni rasanak semakkan gubuk buruk blog ku yang terbuang ini..Aku conteng2..sebenarnya aku sedang bersedih..tapi aku pung tak faham apa yang membuat aku rasa sedih..huhuhu..

 Aku rasa tersisih dan kesendirian...


C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

Deejay????

















C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

~Kurma Oh Kurma~





Assalamualaikum.. aiii, terkezut kewww tetiba jew ada ngrama2 tu fly.. Kat sini susah nak terserempak dengan  mahluk ni macam kita kat Msia..entah dari mana pagi ini ada  seekor RAMA2 time aq cuci mata di PaSar KuRma..ermm pak arab tu tenung aq semacam je, lepas tu dia kata  Masha Allah, ahlan ya           SiTi RaHmaH..' eheee lain lak nama aq, tapi kat Mekah  tu SITI RAHMAH adalah panggilan bagi wanita2, mcm gelaran lerrrrrr...yg best tu iu doa di rahmati atau wanita yg membawa kerahmatan..AMINNNNNNN...      
                                                                               
Sorry tak sempat lak tangkap gambar rama2 tu,sebab terkezut dan terpana..anehhh, lepas tu hilang entah mane, fikir kena tangkap dek pak arab.. Takkanlah erkkk..

Mestilah ghrama2 suka bau manisan kurma tu, tapi kelazimannya sini TERSANGATLAH jaranng ada mahluk tu..Apa2 jelah...PUSING2...                                                       

                                                           Kurma  Oh Kurma                                                                                                                                             



Errkkk.. PEACE.. hehehe..Jomm masukk..




Errmmm, geramm tapi ini di pasar Kurma..belek2 jee. ^______^  Aq suka dengan haruman Kurma yang wangiannya hanya ada di PaSar Kurma..Mesti u alls boleh bayangkan, kalau kita pi mana2 pasar borong, apa  yang anda dapat bau, nampak dan rasakan?? Kalau di Pasar Kurma semuaaaaaaa buah KURMA,  'LAUTAN KURMA..'

Ini Pasar Kurma...nyum2..



Tak pernah jemu berkunjung ke PaSar dan Ladang Kurma..he he sebab kat Msia mana ada Ladang dan PaSar Kurma Yang Sebegini AWESOME...

                     
JALAN2 AMBIL BAU KURMA..FULAMAKKKKK...MaCam2 jenis.. macam2 nama.. kalau   aq  tulis alamat  FENIN LALAT    KORANG. Tapi  memang nak tulis, nak tau jenis2 buah2an syurga dan makanan  SUNNAH YANG  "MARVELOUS!!!!'                                     



Eheee rasa nak berenang di LAUTAN KURMA ..errmm,     oh camera HP..x santekkk, apapunggg    aq  hppy..



Jalan cuci mata... ( psttt!! tengok barang2 la.. ) fikir lainlah tuuu :p





C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...




Picisan KaSih






C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

.::.CinTa BaGai SamBal BeLacan.::.


~BUMI AMBIA..
                        ~**~  CinTa BaGai SamBal BeLacan ~**~
Definasi sebuah perjalanan..

Aseey meeennn. Harap tak megong..
Saat aku sandarkan lepas lelahku dri  MH, selepas  tawaf dan saie..Selepas habis zikir dan membaca surah cinta dri Tuhan ( lepas ngaji bah ).
Ehee,  idea ini datang..agaknya aku teringat bumi Malaysia..Makanan Malaysia, ehemmm   orang2 Malasysia khususnya..ohya yang terkuak di mindaku bila makcik sebelah cerita tentang  SAMBAL BELACAN..  yuhuuu, perghhh..semua orrang mendengar terangkat anak tekak.. glup.. 

Ini barang terkawal dan tak ada di  BUMI AMBIA'   kalau nak  juga   import dan eksport sendiri..

( psstttt, kalau kat sini tumbuk sambal belacan dgn lesung berkecailah pala kena tembak dek                    tok  arab..sebb bisinggggggg ngeeehhh,,, Di Malaysia lainkan..bab tumbuk sambal sampah runtuh rumah pun jiean senyummm, turut berselera, apatah lagi kita jemput depa mamam..hehehehe..( indah negaraku tercinTa..  :-)    )    
         

Tapi aku lain pula, aku mula ketagih mahu menulis apa saja sekarang..  Tap tup tap tup..eheeee, aku mula semangat meminjam   lappy kawan sebilik,   nasib dia bawa,  dan aku pakaian pun     cukup2 basuh kering je  ni.. Apa pun aku ok je.. relaks..      
Greangg!!!    U Turn pada my entry      K..                                                                                                                                                                             

Salad Special, hanya  yang terbaek  dari tanah tumpah darahku Malaysia

Hati dan perasaan…!
Tidak akan habis tinta pena untuk menhuraikan cerita ini, semua bagaikan fatamorgana yang selalu nampak dan menghilang. Semakin dikejar, semakin tak nampak jelas wujudnya. Hingga pada akhirnya menghilang ditelan putaran waktu.
Terkadang perasaan menjadi sangat sulit untuk diterjemahkan,  sehingga hati harus tertatih dalam menanggapinya. Bibir seringkali menyembunyikan makna tersirat dari kata “jenuh” untuk mengucapkan kata cinta. Namun hati selalu berkata jujur, bahwa ia tidak akan bisa lari dari genggaman cinta.
Cinta bagaikan black hole yang memiliki arus kuat untuk menarik benda-benda yang berada disekitarnya, supaya masuk dan berputar dalam pusarannya. Tak jarang bibir mencibir “apakah kau tidak merasa rugi bila nanti air matamu harus tumpah karenanya? atau kau tidak jera, hatimu tercabik lagi oleh kebiadabannya?”
“hhurmmm, entahlah! merajut perasaan bagaikan memakan sambal  ‘BELACAN’. Semakin kita merasakan kepedasannya, semakin ingin pula kita menghabiskannya. Salah satu ubat untuk menghilangkan rasa pedas itu adalah dengan mengecap kembali sambalnya!” tegas hati tuttt!! Nyum2.
Sebagai makhluk sempurna yang senantiasa dianugerahi perasaan dan hati sebagai penentu. Pergunakanlah ia dengan sebaik-baiknya. Kerana dengan hati, manusia selalu bisa mencapai puncak kejayaan tertinggi. Dan dengan perasaan, manusia bisa mengarungi bahtera kehidupan yang indah.

Eheee.. TITIK..

C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...