Cinta Kasih

Saturday, October 20, 2012

~Bulatan Bahagia~



                             
                                   ~Bulatan Bahagia~


Aku.dia dan kamu-kami sentiasa mahu bahagia bukan??

~Di sudut setiap hati insan, semuanya mahukan ketenangan, kegembiraan dan kebahagiaan. Dan ketenangan, kegembiraan dan kebahagiaan yang hakiki adalah apabila kasih sayang Allah itu menaungi diri~

"Ketika kita mengetahui bagaimana cara mendidik pemuda, mengajak, dan mengarahkan mereka, maka ketika itu kita mengetahui bagaimana cara kita menjadi da'i." 
-Dr. 'Aidh Al-Qarni-


Ya, setelah sejenak mengintrospeksi diri.....












Bila Allah Tidak Beri Apa Yang Kita Mahu

Semua orang pasti pernah berhadapan dengan perkara ini. Ya, saya yakin semua orang pasti punya impian dan cita-cita. Dan ada cita-cita itu telah dikabulkan oleh-Nya dan ada juga yang tidak tertunai.

Kehidupan ini adalah kehidupan.
Itu adalah yang pasti. Dan ia adalah tempat untuk menguji hati-hati insan.

Jadi bagaimana reaksi kita apabila berdepan dengan kekecewaan, berdepan dengan harapan yang tidak kesampaian?

A: "Dia tu menakutkan. Garang sangat."

B: "O, sebelum ni dia tak macam tu. Lembut je. Tapi dengar sebab ada kes dulu, terus dia jadi garang macam tu."

Manusia, apabila ia tidak dapat mengubah keadaan, dia mungkin cuba mengubah persepsinya atau pun mungkin dirinya sendiri.

Ya, saya juga pernah berhadapan dengan kegagalan yang sama berulang kali. Sekali gagal, mungkin mengakibatkan bengkak mata dan patah hati. Namun, apabila sudah berulang perkara yang sama, saya sudah tidak mampu menangis lagi kerana saya sudah melatih hati saya untuk tidak menangis disebabkan oleh perkara seperti itu.

Hati ibarat tanah liat yang apabila ia dipanaskan dengan suhu kepanasan yang sangat tinggi, tanah liat yang mudah dibentuk itu menjadi keras. Sehingga pada satu ketika, ia mungkin pecah apabila dihempas.

Jadi, kembalikan hati kita kepada Allah.
Dan itu juga nasihat saya buat diri saya sendiri.







"Dan sekiranya Allah melapangkan rezeki kepada hamba-hamba-Nya nescaya mereka akan berbuat melampaui batas di bumi, tetapi Dia menurunkan dengan ukuran yang Dia kehendaki. Sungguh, Dia Maha Teliti terhadap (keadaan) hamba-hamba-Nya, Maha Melihat."

(Asy-Syura; 42:27)





C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

No comments:

Post a Comment