Thursday, October 18, 2012

*Muhasabah 1*



Bismillahirahmanirrahim..

ermmm blurr tul otak ni, banyk dah gambar yang ku rakam di perjalanan bumi asing ini..namun sekelumit pun tidak tertarik utk buat post...

nape erkk, rasa ada sesuatu yang terselit dan perit.. Ini adalah ujian buatku. Terasa dada sebak dan sakit, nafasku terasa tertahan dan tersekat2..Allah berilah aku kekuatan untuk setiap ujian.. 

( Rasa nak post coretan di perjalananku, entah kenapa terhenti niatku..)

Arghhhh..sabo erkk kkwn, yan  akan post juga nanti insyaallah..jiwa di landa taufan ni..:p






Burung merpati dah tak banyak dah dekat sini. Nak kasi makan dekat burung pon kene sound dengan pakgad dia. Diorang taknak Trafalqar Square ini penuh dengan tahi burung. Tapi tak best dah la Trafalgar Square tanpa burung merpati. Ye dok?

~Aku melihat dimana2 ada ujian..Lebih lagi di negara orang seolah bumi ini langit banyak, bumi seolah milik manusia. Tapi hidup memang kena ada disiplin, jika tidak huru haralah akibat tangan-tangan manusia itu sendiri..


KENAPA AKU DIUJI? 

"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." 


(Surah Al-Ankabut : 2-3) 

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM²KAN? 

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." 


(Surah Al-Baqarah : 216) 


KENA
PA UJIAN SEBERAT INI? 

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." 


(Surah Al-Baqarah : 286) 


RASA FRUST? 


"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." 

(Surah Al-Imran : 139) 


BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
 

"Wahai orang-orang yang beriman! 

Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan) & bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."


(Surah Al-Imran : 200)


"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar & mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk." 


(Surah Al-Baqarah : 45) 

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI? 


"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka."


(Surah At-Taubah : 111) 


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP? 

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." 


(Surah At-Taubah : 129) 


AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI! 

"...dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.
Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." 


(Surah Yusuf : 12) 


I said to Allah : "I hate life"
Allah replied :"Who asked you to love life??
Just love me & life will be beautiful! 


Wahai diriku & Sahabatku, janganlah kau merasa takut, rugi & menyesal untuk meninggalkan sesuatu kerana Allah..Janji Allah itu pasti & Allah tidak pernah memungkiri janji-Nya..

Sesungguhnya ada sesuatu yang lebih baik yang telah DIA takdirkan buat hamba-Nya yang tidak pernah berputus harap untuk memohon hanya yang terbaik dari-Nya
 




C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

No comments:

Post a Comment