Wednesday, April 27, 2011

~**~PeLanGi SeLePaS HuJaN~**~



         **Bunga2 PELANGI DI HUJUNG MATA. Membias Warna2..**


Seringkali hati kecil mengadu sakit, seringkali jiwa meratap hiba. Dugaan dan ujian yang bertimpa-timpa, kadangkala menewaskan semangat yang ada.





Kadangkala kita berasa sendirian dan terasa betapa kita dipinggirkan. Ketika kita menyangka sudah tidak ada lagi yang bernilai dalam kehidupan dan yang kita lihat hanyalah jalan suram di hadapan.

Lantas kita marah kepada Tuhan, kita kecewa dengan ketentuan yang diciptakan. Kita menyalahkan takdir hitam dan saat itu sendu airmata mengaburkan kewarasan.

Lalu kita hilang pertimbangan, di antara keimanan dan rasukan syaitan. Kita hanya nampak jalan mudah untuk melepaskan diri, lalu ada yang seringkali memilih kematian sebagai penyelesaian.

Pernahkah sekali kita memahami alam?

Mengapa Tuhan hadirkan pelangi selepas hujan?

Mengapa Tuhan tumbuhkan bunga selepas kering-kontang?

Hanya daripada benih hitam yang kusam, apabila disirami hujan lantas berbunga cantik. Maka tersenyumlah alam. Betapa indahnya aturan Tuhan.

Mengapa tidak ada hujan berpanjangan atau sinar mentari yang menyinari alam?

Mengapa harus ada putaran alam seperti hitam malam dihiasi bintang?

Mengapa untuk tidak ada sekaligus dalam satu masa?

Mengapa harus hilang sesuatu untuk sesuatu?







Jawabnya senang.

Kerana tidak ada kemanisan tanpa ada kepahitan, dugaan dan rintangan. Mengecapi kebahagiaan memerlukan pengorbanan. Setiap kesenangan akan ada bayaran. Contohnya Tuhan hadirkan pelangi yang indah dan kicau burung yang menyanyikan kedamaian selepas hujan.

Biar hujan di dalam hati, pasti ada pelangi yang menanti.Warna indah mmbiaskn bahagia biar pun di atas butiran kaca2...





 ( yg terkurung di jiwa..)
Sejenak terfikir, saat ini air mata sudah kembali, mula menjadi teman setia, sehingga  tidak tahu bagaimana untuk menghentikannya. Seperti hujan, ia datang bersama awan hitam dan kelabu, melitupi cahaya suram sang mentari, malah pelangi juga sudah tidak lagi bisa bertandang menjadi penyeri hari. Harapanku,  semoga mendung ini berlalu pergi, membawa bersama awan hujan yang sarat dengan kelukaan dan keresahan, dan cuma tinggalkan di hatiku,  memori yang paling manis untuk diingati. Senyumlah wahai hati, biarlah hari-hari kembali berseri, walau tanpa keindahan warna-warna pelangi !!


C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

No comments:

Post a Comment