Sunday, September 25, 2011

~sEinDah PeLangi~



Assalamualaikum...Mouuuning..my dear fren & blogger sekeliannq..:-) smileee..




"Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari, dan Dia turunkan  hujan dan petir. Kita tertanya-tanya dimanakah matahari?. Rupa-rupanya Allah hadiah PELANGI.."

Pernah dengar ayat-ayat dia atas nie? tipula kalau tak erkk..cantik pelangi tu erkk..;-P.. Sama juga macam kehidupan kita yang penuh dengan warna warni yang kita cipta dan lakar sendiri. Kehidupan yang ada suka, duka. nanges, cemburu dan macam-macam sebagai rempah ratus..Mama kata bumbu kehidupan..


Sebenarnya apa yang berlaku dalam kehidupan kita nie bukanlah satu kebetulan tapi kita sendiri yang sedaya upaya menciptanya tanpa kita sedari, Allah sembunyikan cahaya ( hikmah ) yang mengajak kita berfikir. Tiada siapapun yang Allah cipta itu dengan sia-sia.


Allah hanya sembunyikan matahari itu ( hikmah ). Kemudian Allah datangkan petir dan hujan yang membuat kita rasa keperitan, takut dan kesedihan untuk meneruskan kehidupan. Tika itu hanya kecekalan,ketabahan dan kesebaran di perlukan agar kesengsaraan kita reda dengan sendiri. Saat inilah doa orang-orang duka nastafa Allah akan kabulkan..Nah begitu baiknya Allah bukan?.Sayangnya Allah pada hamba-hambaNya. Dia tidak mahu kita meluah dan bermajaan dengan mahluk lain, jika kita sedar waktu beginilah saat musuh mahu mengambil peluang keatas kita. Tanpa kita sedari tiba-tiba muncul sang matahari bersama pelangi yang menyinar serta bersama tujuh warna keindahan..yang bila di baca akan tafsir warna semuanya kebahgiaan dan keindahan yang penuh dengan cinta dan kasih sayang..Cuba bagi tau apa kaler pelangiii???.


Terlalu banyak rahsia Allah yang kita tidak ketahui sedangkan ilmu dari Allah yang kita perolehi hanyalah setitik dari sebesar lautan yang terbentang luas. Bila sudah memilikinya janganlah bersikap riak dan takabur, sedangkan semua itu adalah milik Allah sebagai pinjaman sahaja, semuanya bukan milik kita dan tiada satu apapun milik kita..seperti contoh yg kecil dan di anggap rendah, najis kita sendiri jika Allah tidak mahu keluarkan dari orgen dalaman kita pun sembelit jadinya..ha,ha..sakit la peot..masyaallah..


~Dia memberi kita agama  supaya kita mempunyai keyakinan diri yang tinggi serta memertabatkan roh seperti sumpah dan janji kita semasa di alam azali..( ingat tentang janji roh pd Allah?? ). takkan tak ingat kot..
~Dia memberi kita pancaindra supaya kita berfikir dan bersyukur.
~Kita mahu keampunan-Nya.
~Kita mahukan kasih sayang-Nya.
~Kita mahukan redha-Nya.

Aha tentu sekali mahikan hadiah sang pelangi dari-Nya..:-)


So?? kenapa kita harus perlu merunggut dengan kehidupan yang ada? kehidupan ini adalah salah satu hadiah dan anugrah daripada Allah SWT. Bersyukurlah dengan apa yang kita miliki kini, pelangi itu merupakan suatu penghargaan dariNya yang di sandarkan dengan kebahagiaan jika kita dari orang-orang yang berfikir.


Note: "Anda yang ku sayang ..Perginya aku bukan tidak bermakna sudah tak SAYANG. Jika kamu perlukan aq datanglah ke sini..Aq sentiasa ada di sini atau di mana saja waktu dan ketika bila engkau mengingatiku.." ;-P..


Suke la tuu..***..





Tidak akan berpaling..



C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

1 comment:

  1. engkau adalh pelangi dlm hidupkuu..:-)engkau juga sang mentari dan engkau jualah sang gerimis itu..

    ReplyDelete