Monday, December 27, 2010






~Senyum Oh Senyum~




Hari ni aku sempat menjengguk wad ekonomi mase melawat, maklumlah kita anak perantau di wad asing, mane de orang nak tengok sangat kite ni, aku tolak kursi roda sendiri,he..he..macam angkat bakul sendirilah pulak ni..Aku tengok ada sorang kakaklah tapi mcm orng asal dari Msia or Indo je..tanpa di jemput dengen muke tak malu aku mendekat..Siannya hampir 75% mukenya berbalut, mcm cerite zombie kampung pisang pulak aku tengok..tetiba anak dia mendekat,anaklah kot tapi mcm muka kacukan, hidung mancung tapi mate agak sepet..
‘Assalamualaikum’ aku buat2 ramah .(aku senyum kerang busuk).
Dia senyum,manis budaknya,umur dalam 15tahun,tapi nampak besar.
‘Waalaikumusalam wtb..’emm, lengkap malu aku..
‘sorry,’aku berselera bertanya melihat ramah matenya.
‘tak perlu minta maaf’
Uikk, terkejut beruk aku,dia pandai cakap melayu??fikir cakap arab ke, orang puteh ke..
“mama?”tanye ku, mamcam menyibuk pulak rasa. Dah buat macam ne dah tahap boring gaban ni..
“yup, kesian my mom”
Aku menjeling wajah yg berbalut tu, tersentuh juga hati wanitaku,‘ya, sngt kesian’
“kenapa jadi macam tu?”pertanyaan yg agak bodoh..
“my father crazy, cemburu buta..”
Aku melopong,klulah ada lalat taik mase tu,memang kendurilah masuk mulutku.
“mama senyum dengan jiran yang baru pindah, papa salah faham.”
‘oh God’gumamku,
Aku merenung selembar wajah dalam keadaan aku yg poyo gaban..kate anak mude sekarang..he..he..pelik dunia ni..
“Mana papa u know?x kan x tengok mama u?” soalan bodoh lagi.
“ Dia dah jumpe Tuhan, membawa dosa yang dia buat pada mama, i rasa lega sebab dia direct kemahkamah agung, x payah buang duit bayar peguam dll”.selamba dgn mncebik bibir,bagai ada dendam yg terpendam dalam kata2 sang anak ini..fuhhh..dunia2..
‘Uhhh.., 2x5 saja manusia ini..aku hanya geleng kepalaku yg memang dah teleng dengan masalah nk blk ni..rasa x mau masuk wad, nak bawa je kerusi roda ni terus balik msia,,hu..hu..logik ke??jangan kata aku x betul sudah..memang dah x betul ni..Nah itu satu bab, senyum punye pasal, selalu di dengar senyum sedekah dah jadi bala..X termasuk kena simbah minyak tanah, kena bakar, kena potong anu..eeee geli geleman di buatnya, sebab cemburu ah..weihhh minta jauh jelah..
cuba bayangkan..





@ anda dan teman lelaki anda ke sebuah shopping complex..seorang lelaki yang tidak anda kenali menghadiahkan senyuman..anda fikir lelaki yg tidak dikenali anda itu mungkin mengenali anda..so, anda membalas senyumannya atau tidak???



@ anda dan teman wanita anda ke sebuah shopping complex..seorang perempuan yang tidak anda kenali menghadiahkan senyuman..anda fikir perempuan tersebut mengenali anda walaupun anda tidak mengenalinya..so, anda membalas senyumannya atau tidak???

kadang kala susah nak faham hati orang kan?? kalau kita senyum, dikata kita gatal..klo kita tak balas senyuman tu nanti si yg memberi senyuman tu kata kita sombong..dan mulalah penyebaran kesombongan kita berlaku disekeliling..alih-alih telinga kita dengar hal tu..siap hari bulan dikatanya kita perasan..hadoiiiii..parahhhhh

kalau kita senyum, mula lah si dia kata tak padan dengan dia ada kat sebelah, nak kena cungkil biji matelah, sialap hari bulan jadi Kasim Selamat hu..hu..Wehhhh, relax beb!! setakat senyum jerk, bukan nak sembang pun..apa salahnya kalau orang senyum kat kita, kita senyum balik walaupun kita tak kenal orang tu..senyum kan sedekah..

tapi tulah pasal, aku tetap begini..aku sendiri lagi..dah lelah aku melayan kerenah, jgn marah jika ada yg terasa..

klo bg aku la..aku senyum jerk kat sape yang tersenyum kat aku, boleh kan.. kan.. kan, niat baik itu pun kalau time aku rajin, xsalah apa yg kita buat..juz senyum..menunjukkan keramahan orang Malaysia..He..he..1 Malaysialah katakan, aduiii bertambah mengebu2 rindu nak balik ni, kalau dia tak faham dengan keramahan kita, tak kisah..tak yah gaduh, x de yang sumbing pun kalau orang tak faham, biaq je..keh..keh.keh..
Tapi kan, ehem..ehem..selalu kalau tersenyum melekat tu yang malas tu, bau perasan pulak..Ada nau stoking juga cikit..senyum kambing lagi..

Maaf kali ni x de nas Quran dn hadist pulak..nnti i letak..senyummmm...


C.I.N.T.A ADALAH ANUGRAH, PELIHARALAH IA SEMENTARA KITA MASIH MERASAI KEUJUDANNYA...

No comments:

Post a Comment